Kampanjer
Axwell och Ingrosso kritiseras för alkoglass
Publicerad: 29 augusti 2017, 06:00
Bild 1/2
Reklamen för housestjärnornas alkoglass är utformad ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”, anser RO.
Redan sommaren 2015 lanserade de tidigare Swedish House Mafia-medlemmarna Axwell och Sebastian Ingrosso varumärket N’ice med olika drinkliknande glassmaker. Försäljningen i vanliga matbutiker har vållat stor debatt.
I fjol bedömde Reklamombudsmannens opinionsnämnd att ett reklamsamarbete mellan N’ice och Mathem var olämpligt.
Nu får även reklamen för N’ice kritik – av Reklamombudsmannen som anser att varumärkets utomhuskampanj attraherar barn och unga:
”Reklamombudsmannen konstaterar att alkoglass inte är en produkt som är lämplig för barn och ungdomar. Vidare konstaterar Reklamombudsmannen att den aktuella reklamen marknadsför glass, som barn och ungdomar gärna konsumerar. […] Reklamen har visats som utomhusreklam och har därigenom kunnat nå en bred målgrupp, inkluderat barn och ungdomar. […] Reklamombudsmannen finner att reklamen, genom sin utformning, attraherar barn och ungdomar under 25 år och placeringen utomhus, är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.
DJ-stjärnorna har haft möjlighet att yttra sig till RO, men inte hörts av.