onsdag31 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Axwell och Ingrosso kritiseras för alkoglass

Publicerad: 29 augusti 2017, 06:00

Bild 1/2  

Reklamen för housestjärnornas alkoglass är utformad ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”, anser RO.

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenKampanj

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Redan sommaren 2015 lanserade de tidigare Swedish House Mafia-medlemmarna Axwell och Sebastian Ingrosso varumärket N’ice med olika drinkliknande glassmaker. Försäljningen i vanliga matbutiker har vållat stor debatt.

I fjol bedömde Reklamombudsmannens opinionsnämnd att ett reklamsamarbete mellan N’ice och Mathem var olämpligt.

Nu får även reklamen för N’ice kritik – av Reklamombudsmannen som anser att varumärkets utomhuskampanj attraherar barn och unga:

”Reklamombudsmannen konstaterar att alkoglass inte är en produkt som är lämplig för barn och ungdomar. Vidare konstaterar Reklamombudsmannen att den aktuella reklamen marknadsför glass, som barn och ungdomar gärna konsumerar. […] Reklamen har visats som utomhusreklam och har därigenom kunnat nå en bred målgrupp, inkluderat barn och ungdomar. […] Reklamombudsmannen finner att reklamen, genom sin utformning, attraherar barn och ungdomar under 25 år och placeringen utomhus, är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.

DJ-stjärnorna har haft möjlighet att yttra sig till RO, men inte hörts av.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev