Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Axwell och Ingrosso kritiseras för alkoglass

Bild 1/2  

Reklamen för housestjärnornas alkoglass är utformad ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”, anser RO.


Publicerad 2017-08-29 06:00
Uppdaterad 2017-08-29 06:04

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Redan sommaren 2015 lanserade de tidigare Swedish House Mafia-medlemmarna Axwell och Sebastian Ingrosso varumärket N’ice med olika drinkliknande glassmaker. Försäljningen i vanliga matbutiker har vållat stor debatt.

I fjol bedömde Reklamombudsmannens opinionsnämnd att ett reklamsamarbete mellan N’ice och Mathem var olämpligt.

Nu får även reklamen för N’ice kritik – av Reklamombudsmannen som anser att varumärkets utomhuskampanj attraherar barn och unga:

”Reklamombudsmannen konstaterar att alkoglass inte är en produkt som är lämplig för barn och ungdomar. Vidare konstaterar Reklamombudsmannen att den aktuella reklamen marknadsför glass, som barn och ungdomar gärna konsumerar. […] Reklamen har visats som utomhusreklam och har därigenom kunnat nå en bred målgrupp, inkluderat barn och ungdomar. […] Reklamombudsmannen finner att reklamen, genom sin utformning, attraherar barn och ungdomar under 25 år och placeringen utomhus, är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.

DJ-stjärnorna har haft möjlighet att yttra sig till RO, men inte hörts av.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.