Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Audis lanseringsknep – virtuell sandlåda

Publicerad: 24 februari 2017, 08:11
Uppdaterad: 24 februari 2017, 08:24

Bild 1/3  Genom att kombinera en fysisk installation med VR, kan kunder provköra Audi Q5 på sin egenhändig bana.

Inför lanseringen av Audis senaste bilmodell har man tagit fram en virtuell sandlåda som förarna kan gå loss i. Tanken är att Audi ska hjälpa förarna att återupptäcka körglädjen samtidigt som de på ett nytt sätt demonstrerar den nya modellen.


Ämnen i artikeln:

AudiKampanj

Inför lanseringen av Audi Q5 har bilmärket tagit hjälp av den kreativa byrån Pol och det digitala produktionshuset Mediamonks för att skapa en virtuell sandlåda.

Genom VR-teknik kan kunder "provköra" den nya bilen i en virtuell sandgrop.

En körbana skapas i sanden som sedan scannas av med hjälp av sensorkamera som i sin tur skapar den virtuella världen.

Efter att banan konstruerats får föraren spänna på sig VR-glasögonen och sätta sig i förarsätet. Genom den fysiska VR-miljön upplever föraren en verklig körupplevelse med allt från respons i ratten till ljudet av en verklig Audi.

– När man sätter på sig sitt headset ser man inte bara insidan av en Audi Q5. Den här virtuella världen har ett verkligt djup. Du kan se dig omkring och upptäcka saker som ligger bakom. Det är riktigt spännande att titta på människor som upplever allt detta för första gången, säger Tom Eriksen, creative director på Mediamonks, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– För att kunna skapa en VR-upplevelse som är helt trovärdig är det viktigt att körmiljön också upplevs som verklig och då menar jag inte bara den visuella delen, utan även känslan i ratten när man kör in i sanden.

Tommy Jensen, marknadschef vid Audi Norge menar att tekniken och den virtuella sandlådan är ett sätt att återuppväcka körglädjen, samtidigt som varumärket kan demonstrera den nya bilmodellen.

– Att leka med bilar i en sandlåda är för många en avlägsen dröm. I ärlighetens namn är det sällan en chans man får när man är lite äldre, säger Tommy Jensen, marknadschef vid Audi Norge, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– För Audi är det här ett helt nytt sätt att demonstrera sina bilar.

Kampanjen skapades på den norska marknaden men upplevelsen kommer finnas tillgänglig på andra marknader också.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AudiKampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.