Audi gör ”sälen” för Anja

Alpina sponsorn Audi hyllar Anja Pärson med helsidesannonser. Marknadschefen Irene Bernald hoppas att samarbetet fortsätter trots att Anja slutar.

När Anja Pärson slutar försvinner fixstjärnan i det alpina landslaget.

I dag hyllar bilmärket Anja Pärson med en helsidesannons i Dagens Industri, med en bildkavalkad på Anja Pärson segergest "Sälen".

– Anja har varit en väldigt stark profil och en bra företrädare för sporten, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi, sponsor av alpina landslaget sedan flera år tillbaka.

Hon hoppas dock att samarbetet ska fortsätta, utanför skidbacken. Inget är klart än, eftersom Anja Pärsons beslut att sluta kom plötsligt.

– För oss är det inte bara negativt att Anja Pärson slutar. Under vinterhalvåret är de aktiva åkarna väldigt upptagna och har ont om tid för aktiviteter med oss, men nu när Anja slutar har hon mer tid. För oss är det helt klart en möjlighet att fortsätta samarbetet.

– Att Anja kliver åt sidan innebär även att andra får chansen att ta ett steg framåt. Det finns många duktiga åkare, och vår strategi är att sponsra hela laget, fortsätter hon.

Audi är global sponsor av alpina världscupen och även i Sverige har bilmärket sponsrat sporten sedan flera år tillbaka.

– Alpin skidåkning ingår i den svenska folksjälen sedan Ingmars Stenmarks dagar. Vi ser även en naturlig koppling till vår fyrhjulsdrivna Quattro, som vi gör reklam för så här års när många svenskar åker till fjällen.

Publicerad 2012-03-16 08.17Uppdaterad 2015-12-06 14.29

Ämnen i artikeln: