Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Atlas Copcos förkrossande kampanj

Publicerad: 10 Oktober 2016, 14:25
Uppdaterad: 10 Oktober 2016, 14:45

För att marknadsföra den nylanserade Minetruck MT65 låter Atlas Copco en fem ton tung stenbumling falla över ett självspelande band. Musiken till "The crushing crescendo" är komponerad av grammisnominerade Christoffer Berg.


Syftet är att visa på vilken skillnad fem ton gör i lastkraft.

– Vi ville låta folk få en känsla av hur mäktigt fem ton verkligen är. Ur insikten att fem ton känns som tyngst när de faller föddes idén att specialskriva ett stycke där en fem ton tung stenbumling släppt från ett stup sätter sista tonen - The Crushing Crescendo, säger Hanna Knutsson, Global Communication and Brand Manager at Atlas Copco.

Kampanjen lanseras globalt. Filmen sprids främst via sociala medier och hunnit med att plockts upp av amerikansk media via Right This Minute - the viral video show.

– Ibland är det bäst att inte krångla till det, utan bara släppa en gigantisk stenbumling från ett stup, kommenterar Oskar Skott, Art Director på Graviz.

Låten är komponerad av grammisnominerade Christoffer Berg som tidigare jobbat med Depeche Mode och The Knife.

Arbetsgrupp:

Byrå: GravizProjektledare: Rodrigo Pozo GravizCopy: Ida JagerfeltAD: Oskar SkottProduktionsledare: Fia SörenssonProduktionsbolag: Folke FilmRegissörer: Maceo Frost och Filip NilssonKund: Hanna Knutsson, Atlas Copco

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.