ATG:s film om bipolär häst fälls

Reklamfilmen från Åkestam Holst är missvisande kring bipolär sjukdom, enligt Spelbranschens Etiska Råd.

Dagens Media har tidigare berättat om anmälan mot ATG:s satsning på Vinnie.

Minihästen Vinnie är en av ATG:s stora kommunikationssatsningar 2014. Kampanjen bygger på payoffen "Ingen dröm är för stor", och i första reklamfilmen framgår att fölet Vinnies pappa har blivit bipolär, därför får sonen klara sig själv hemma i stallet.

Kampanjen, som är framtagen av Åkestam Holst och producerad av FLX, anmäldes till Spelbranschens etiska råd av Anna Gustavsson, som själv har diagnosen bipolär sjukdom och som är ordförande i föreningen Balans i Borås/Sjuhärad.

Nu har Spelbranschens Etiska Råds styrelse beslutat att fälla filmen, då den anses strida mot rådets riktlinjer för marknadsföring.

En sekvens i filmen kan uppfattas som missvisande kring bipolär sjukdom och därmed riskerar att förstärka fördomar, skriver rådet i ett uttlåtande.

Det är Spelbranschens Etiska Råds externa expertgrupp för marknadsföring som har bedömt filmen efter att flera anmälningar inkommit. Styrelsen har därefter valt att ställa sig bakom expertgruppens rekommendation.

– Det är viktigt att spelbranschen tar etiska frågor på stort allvar och därför inte räds en oberoende granskning, trots att det för vår del kan innebära kritik mot en av våra egna medlemmar, säger Petra Forsström från rådet, i ett pressmeddelande.

Sten Andersen, marknadschef ATG, har tidigare sagt till Dagens Media att han försvarar filmen, och tycker att diagnosen fyller en funktion i berättelsen om Vinnie:

– Om Anna tycker att filmen inte känns bra så kan jag inte motsäga det. Men ska man gestalta kraften i nån som kämpar sig igenom livet för att uppnå sin dröm så måste vederbörande råka på motgångar längs vägen. Det är ju det som är en del av berättelsen.

Publicerad 2014-10-10 05.33Uppdaterad 2015-12-06 12.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: