Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Återhämtning för display-annonseringen

Publicerad: 6 December 2010, 12:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

De globala medieinvesteringarna ökar med 4,9 procent i år, enligt mediebyrån Zenith. Samtidigt tar den sjunkande displayannonseringen andelar.


De kommande tre åren ligger tillväxtsiffran för de globala medieinvesteringarna på mellan 4,6 och 5,2 procent, enligt mediebyrån, för att 2012 sluta på ett högre siffra än rekordåret 2008. Därmed har världen återhämtat sig ordentligt från krisåret 2009.

Tillväxtmarknaderna fortsätter att växa snabbare än USA och de västeuropeiska länderna. År 2013 beräknas de stå för närmare 36 procent av den totala reklamkakan, upp från 31,5 procent  år.

Bland medieslagen spås annonseringen i dagstidningar och magasin minska med 2 procent till och med 2013, medan bio och utomhus tar andelar. Det gör också tv, tvärtemot vad många förutspådde inför lågkonjunkturen.

Större produktioner och fler kanaler gör att tv-tittandet runt om i världen faktiskt är högre än någonsin, skriver Zenith. Det rimmar väl med den extrema efterfrågan som funnits på tv-reklam i Sverige under 2010, och som IRM förväntar sig kommer att sträcka sig långt in på nästa år.

Även internet får mer annonspengar, och här kommer ett trendbrott att ske, tror Zenith. År 2006 var displayannonseringens andel av nätinvesteringarna 36,2 procent. År 2009 hade den siffran sjunkit till 33,6 procent, framför allt till förmån för sök.

Men större investeringar i sociala medier och webb-tv gör att displayannonseringen växer till en 35-procentig andel av nätinvesteringarna år 2013, enligt Zenith.

Se siffrorna i spalten till höger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.