Asics utmanar löparens psyke

2018-06-11 08:00  

Mattias Ronge om lanseringen av Asics blackout track: "Kampanjen är kulmen av det senaste årets hårda jobb för att bygga Edelman Deportivo London".

För en dryg vecka sedan lanserade Edelman Deportivos London-hub sin största kreativa kampanj hittills: Asics blackout track, med det japanska sportvarumärket Asics.

Byrån har byggt upp den första banan i världen, utformad för att träna upp löparens mentala förmåga. Löparbanan har ingen musik, ingen tech, ingen mållinje och inget ljus – utan består enbart av en 150 meter långt spår där hjärnan inte ges något annat att fokusera på än själva löpningen. Inspirationen kommer från Japan, där långdistanslöpare härdar sina psyken genom att springa långa sträckor varv efter varv på löparbanor, istället för ute i det fria. Kampanjen hade premiär i samband med sportvarumärkes lansering av löparskon Asics gel Kanyano 25.

”Asics blackout track” har sedan lanseringen lyfts i medier som Sky News, Yahoo News, China Daily och High Snobiety. I nästa del av kampanjen, som ännu inte har haft premiär, kommer Asics, enligt Edelman Deportivos grundare Mattias Ronge, att  tillsammans med forskare bevisa hur stor del av löpningen som borde tillskrivas den mentala kapaciteten.

– För oss är kampanjen kulmen av det senaste årets hårda jobb för att bygga Edelman Deportivo London, säger Mattias Ronge till Dagens Media.

För drygt ett år sedan lämnade byrågrundaren över vd-rollen för Edelman Deportivos svenska verksamhet till Lotta Onajin, för att kunna lägga ett större fokus på den nyöppnade huben i London.

Under året som gått har Edelman Deportivo London jobbat med kampanjer för flera globala varumärken.

– Vi har under året bland annat hittat och 3d-scannat Einsteins lek-klossar för Unilever för att visa att lek skapar genier, vi har mätt vad som frustrerar bilförare i en prisvinnande big data-kampanj för Shell, och vi har precis släppt en kampanj för ansvarsfullt drickande för Heineken, som redan gjort ett varv runt jorden, säger Mattias Ronge.

Den nya Asics-kampanjen är han emellertid extra stolt över.

– Blackout Track bryter ny mark för Edelman, eftersom det är första gången vi leder ett globalt uppdrag kreativt. Det visar att en förtjänad idé, istället för ett filmbaserat koncept, fungerar väl som kärnan i globala, varumärkesbyggande kampanjer. Och det är den positionsförflyttningen som Richard Edelman strävar efter att göra för Edelman globalt”, säger byrågrundaren som numrera är ordförande och kreativ Strateg på Edelman Deportivo UK.

Flera av Asics varumärkesambassadörer och kända toppidrottare har provsprungit ”Asics blackout track”. Till exempel den amerikanska OS-medaljören Deena Kastor, Danny Bent och Emily Abbate.

Den 25 juni avslöjas resultatet av hela löparexperimentet.

Saatchi & Saatchi arbetar med marknadsföringen av kampanjen, Razorfish med det digitala och Unit9 med produktionen.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt