Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Artister tolkar barnfattigdom

Publicerad: 11 Juli 2011, 08:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Efter att ha hjälpt till att sätta barnfattigdomen på den politiska agendan vill Rädda Barnen nu visa konsekvenserna av den, med kampanjen ”Initiativ Black”.


Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenRiver

– Initiativ black är ett sätt att rikta strålkastarljuset mot frågan men från ett annat perspektiv. Frågan har kommit upp på den politiska agendan, vilket vi är glada för, men nu vi vill prata om konsekvenserna, säger Jessica W Sandberg, kampanjledare för Rädda Barnen.

En kampanjfilm som ska spridas viralt uppmanar barn och ungdomar att skriva egna texter om fattigdom och lägga upp dem på en kampanjsajt. Därefter ska olika artister spela in låtar, som ska vara inspirerade av texterna.

– Vi gör också en officiell kampanjlåt med en artist som vi går ut med imorgon, säger Jessica W Sandberg, som dock inte vill avslöja vem artisten är.

Kampanjen görs utan köpta medier och omfattar endast pr och sociala medier. Den är framtagen i samarbete med byrån River.

Frågan om barnfattigdom har fått stort utrymme i den politiska debatten, inte minst efter Rädda Barnens färska rapport, som bland annat uppmärksammades av Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt. Även under den nyss avslutade Almedalsveckan var barnfattigdom ett av de mest debatterade ämnena.

Hur mycket är det Rädda Barnens förtjänst?

– Vi har jobbat med frågan i tio år, men det har även andra organisationer gjort. Det var dock i samband med vårt rapportsläpp som det fick ordentligt genomslag, säger Jessica W Sandberg.

<iframe width="468" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/yvPnH53BAtw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenRiver

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.