Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Publicerad: 10 Augusti 2015, 11:52
Uppdaterad: 22 December 2015, 11:26

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla i en ny reklamkampanj i Göteborg inför premiären av mjölkfria Way Out West.


Ämnen i artikeln:

ArlaWay out West

När Way Out West 2012 införde köttförbud på festivalen svarade GT med att servera köttbullar och prinskorvar vid festivalområdets entré, vilket ledde till ett infekterat köttbråk mellan tidningen och festivalledningen.

Riktigt lika långt går inte Arla, men i en reklamkampanj i Göteborg i veckan riktar mejeriet en känga mot Way Out West nyinstiftade mjölkförbud, inför årets festival som startar på torsdag.

"Förbjuden mjölk smakar bäst. Ha så kul på festivalen", hälsar Arla i reklamkampanjen som startar i dag på Göteborgs spårvagnar och på digitala skyltar på Göteborgs centralstation. På reklambilden syns en person som fyller en fickplunta med mjölk.

Kampanjen är gjord av ANR BBDO.

– Vi vill på ett humoristiskt sätt knyta an till mjölkförbudet och kanske ge ett litet konkret tips till besökarna. Mjölk är en näringstät sportdryck rik på proteiner som reparerar och bygger upp musklerna. Perfekt om man ska på festival och dansa till gryningen, säger Arlas presschef Claes Henriksson.

Way Out West meddelade i juni att man i år gör festivalen mjölkfri i och med att havremjölksproducenten Oatly går in som ny huvudsponsor.

Oatly å sin sida befinner sig sedan tidigare i en mjölkstrid med lobbyorganisationen Svensk mjölk, som reagerat starkt på Oatlys marknadsföring. Svensk mjölk har stämt Oatly i Marknadsdomstolen i ett försök att stoppa havremjölkproducentens budskap om att komjölk är till för kalvar och inte för människor.

 

LÄS ÄVEN:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ArlaWay out West

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev