Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Arlandas klimatsimulator – en världsnyhet

Publicerad: 18 juni 2015, 12:02
Uppdaterad: 16 februari 2016, 10:37

Nu kan du uppleva hettan – eller iskylan – på ditt resmål redan före take off. Arlandas nya klimatsimulator har blivit en världsnyhet.


Ämnen i artikeln:

ArlandaÅkestam HolstSwedavia

Om du är på väg till Dubai, och är nyfiken på hur det kommer att kännas när du kliver av planet, kan du numera testa värmen på Stockholm Arlanda Airport.

I flygplatsens nya klimatsimulator, kallad The Climate Portal, får resenärerna möjlighet att uppleva ett antal destinationer på andra sida jordklotet.

Installationen är uppkopplad mot vädertjänster med mätstationer över hela världen, som översätter datan för att ge resenärerna en försmak av resmålen via syn, hörsel och känsel.

Nyheten om Arlandas klimatsimulator sprids just nu hastigt över hela världen.

Några medier som har plockat upp nyheten är USA Today, CBS Travel, CNN, Yahoo Travel, Mashable, Daily Mail och nigerianska Pulse.

– Det har varit en mycket lyckad aktivitet, konstaterar Klas Nilsson, chef för externkommunikation på Swedavia.

Idén är framtagen av Swedavia i samarbete med reklambyrån Åkestam Holst.

Syftet är att göra världen uppmärksam på hur många destinationer som man kan flyga direkt till från Arlanda.

De senaste nio åren har nio nya direktlinjer startat – och några av dem har du chansen att uppleva i The Climate Portal.

– Det vi ville var att åstadkomma uppmärksamhet kring Arlanda och den tillväxtpotential som finns här vad gäller kontinentala förbindelser. Det här var ett bra sätt att illustrera det hela på och samtidigt göra något roligt för resenärerna, säger Klas Nilsson.

Har ni aktivt kontaktat medier i USA och andra länder, eller har nyheten spridits av sig själv?

– Vi har haft kontakter med vissa amerikanska medier, men det handlar framförallt om att folk har läst och hört om det här på olika bloggar, sen har det spridits till traditionell media. Man kan beskriva det som en ”bottom up”-strategi.

Hur bra är simulatorerna?

– De är faktiskt rätt spännande. Det är en speciell känsla, framförallt i den kalla. Det är frostigt, minst sagt. Genom att gå emellan dem kan man snabbt förflytta sig till olika världsdelar.

Tidigare i år genomförde Swedavia en annan uppmärksammad aktivitet på Arlanda.

Resenärerna kunde då spela arkadspel – som Pac-Man, Space Invaders och Galaga – för sina överblivna utländska mynt. Alla pengar från automaterna gick till Röda Korsets verksamhet.

– Den aktiviteten fick också god internationell spridning. The Climate Portal var nästa steg, säger Klas Nilsson, och fortsätter:

– Vad vi hittar på framöver får vi se, men vi ska försöka att göra mer som får samma genomslag. Vi har märkt allt mer hur den här typen av aktiviteter, som skapar snackisar i den virala världen, sprider sig extremt lätt till traditionell media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev