Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Arla: "Vi hjälper ju även Skånemjerier"

Publicerad: 16 November 2011, 05:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

Skånemejerier har lämnat in en stämningsansökan mot Arla för vilseledande marknadsföring. Nu talar Arla ut om stämningsansökan och den reklam som de anser gynnar även Skånemejerier.


Ämnen i artikeln:

ArlaSkånemejerier

Dagensmedia.se har tidigare berättat om Skånemejeriers stämningsansökan mot Arla. Skånemejerier anser att reklamen där Arla säger att de öppnat ostbutik i Paris är vilseledande eftersom att det handlar om en shop-in-shop. Nu svarar Arla på kritiken.

- Det här går ut på att en konkurrent tycker att vi har gjort fel och det tycker vi inte alls. Vi har dessutom efter påpekande från Skånemejerier i oktober förtydligat att det handlar om en viss tid och en shop-in-shop, säger Inger Myresten, Arlas kommunikationschef för Sverige, till dagensmedia.se.

I stämningsansökan säger Skånemejerier att det faktum att ni har gjort en del förtydliganden är en indikation på att ni vet att ert påstående är felaktigt?

– Vi tycker inte att reklamen är vilseledande. Förtydligandet gjorde vi för säkerhets skull.

Inger Myresten säger att reklamen, eftersom att den marknadsför svenska ostar, har gynnat även Skånemejerier.

– Jag blev faktiskt ganska förvånad. Det är svenska ostvarumärken som vi marknadsför. Dessa ostvarumärken ägs av Svensk Mjölk, som även Skånemejerier är en del av. Så vi hjälper ju även Skånemejerier, säger hon.

Hur går ni vidare nu?

– Vi har ett antal veckor på oss att föra fram vår talan, men själva domen kan ta upp till ett år.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ArlaSkånemejerier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.