Kampanjer
Arla stämmer Unilever
Publicerad: 15 oktober 2014, 07:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör".
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Unilever genomför just nu en lanseringskampanj för sitt nya bordsmargarin "Flora med smör", bland annat med reklamfilmer i tv.
Unilevers marknadsföring har fått konkurrenten Arla Foods att reagera. Enligt Arla är marknadsföringen vilseledande och bolaget stämmer nu Unilever i Marknadsdomstolen.
Begreppet "smör" är skyddat av EU och måste bestå av minst 80 procent mjölkfett. Det gör inte Unilevers bordsmargarin, enligt Arla.
– Det finns en risk att konsumenterna vilseleds med den förpackningen, där det står "smör" med stora bokstäver trots att produkten inte är smör, säger Patrik Hansson, chef för affärsenheten ost och matfett på Arla Foods, till Dagens Media.
Enligt Patrik Hansson går smörkonsumtionen i Sverige upp samtidigt som konsumtionen av margarin minskar. Han är därför inte förvånad över att företag vill rida på smörtrenden i sin marknadsföring.
– Men om företag använder de kvalitetsvärden som finns i smör även för produkter som inte är smör är risken att begreppet urvattnas. Det är oroande för oss som mejeriföretag med våra rötter i riktigt smör.
Arla Foods stämmer Unilever för otillbörlig marknadsföring och yrkar på ett förbud mot marknadsföringen av Flora med smör, vid vite om 1 miljon kronor.
– Vi anser att det är så pass svårt för konsumenten att förstå att produkten är en blandprodukt som bara innehåller en liten del smör. Om Unilever hade varit tydligare med det hade vi inte gått så här långt, säger Patrik Hansson.
Dagens Media har sökt Unilever.