Arla påminner om att "bara mjölk smakar mjölk"

UPPDATERAD. Tillsammans med nya byråpartnern Åkestam Holst lanserar Arla Mjölk nu sitt nya reklamkoncept. Kärnan i idén handlar om att lyfta fram den unika mjölksmaken.

Tidigare i våras gick Arla Mjölk ut i en byråupphandling där uppdraget var att ta fram ett nytt kommunikationskoncept. Efter en pitch föll valet på Åkestam Holst, och arbetet med att landa det nya reklamkonceptet påbörjades.

Nu kommer den första kampanjen där kärnan i idén handlar om att lyfta fram det som Arla Mjölk menar att svenska folket älskar mest med mjölk, men som många glömt bort – smaken.

Under devisen "Bara mjölk smakar mjölk" rullas en bred kampanj ut i Sverige i tv, utomhus, digitalt och social media med start måndag 20 augusti.

– Det är väldigt kul att få jobba med en produkt och ett varumärke som de flesta, jag vågar nog säga alla, svenskar har en relation till. Med det sagt var det även en utmaning. Vi har sett många mjölk-kampanjer genom åren både i Sverige och utomlands och då är det alltid utmaning att hitta en ny kreativ och strategisk vinkel som kan göra skillnad, säger Rickard Beskow, copywriter på Åkestam Holst, till Dagens Media.

Varför valde ni att fokusera på just smaken?

– Konceptet bygger på ett gediget strategiarbete. Vi upptäckte att en majoritet tycker mjölk smakar väldigt gott. Men trots det hade mjölken glömts bort. Därför kändes det självklart att smaken skulle ha huvudrollen i det nya konceptet, säger Michal Sitkiewicz, art director.

I de nya filmerna driver man, i humoristisk ton, med alla de alternativ som finns till mjök idag.

– Vi ville skapa ett lättsamt koncept som fokuserar på smaken. Därför lyfte vi fram det uppenbara, men som folk glömmer bort, och det är att om man vill dricka något som smakar som mjölk så finns det bara ett alternativ och det är mjölk, fortsätter han.

Hur är Arla Mjölk som varumärke att jobba med?

– Det är ett varumärke och en produkt som ligger oss varmt om hjärtat. Arla mjölk är en fantastisk kund. Det visade sig att vi hade samma syn på hur vi skulle lyfta mjölken och det här konceptet är resultatet av ett väldigt gott samarbete, säger Rickard Beskow.

Kristina Hammerö, marknadschef för Arla Mjölk, kommenterar konceptet i ett pressmeddelande:

– Vi har under en tid arbetat upp konceptet ”Böndernas egna mejeri” som gör ett ypperligt jobb för Arla varumärket i sig. Men vi är i behov av att stärka mjölken än mer, en fantastisk produkt som har kommit lite i skymundan och dessutom med ett ganska sargat anseende, trots dess popularitet som produkt. När vi träffade teamet på Åkestam Holst så fick de oss att se på både vår produkt och vår marknadsföring på ett nytt sätt och det koncept vi nu rullar ut är det dem vann uppdraget på, vilket är en sällsynt process.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-08-20 09.31Uppdaterad 2018-08-21 08.45

Ämnen i artikeln:

Bakom konceptet:

Uppdragsgivare: Arla Mjölk.

Reklambyrå: Åkestam Holst

Mediebyrå: Carat

Produktionsbyrå: BKRY

Produktionsbolag & regissör: Giants & Toys, Sara Haag