Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Arla lägger tio miljoner på ny storkampanj

Publicerad: 14 April 2010, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Arla rullar ut konceptet ”närmare naturen” på elva marknader.


Arla lanserade konceptet närmare naturen i november 2008. I Sverige märktes det bland annat genom att det gröna Arla-varumärket kom på mjölkförpackningarna.

Nu tar Arla krafttag för att förstärka bilden av att de är ett varumärke för konsumenter som vill ha ”äkta, närproducerade och hälsosamma livsmedel som producerats på ett hållbart sätt”.

– Att man bryr sig om vad man äter är en otroligt stark trend och många är misstänksamma mot mat.

– Vi är stolta över våra produkter och bönderna som tillsammans äger Arla. Vi kan bli mycket bättre på at berätta om det, säger Helena Donar, marknadschef för Arla.

Totalt rullar kampanjen ut på elva marknader. Och Arla lägger 10 miljoner kronor på medieköp.

Helena Donar poängterar dock att kampanjen består av mer är bara annonsering.

– Medieköp är en del av det, men man kan inte annonsera sig till denna position, man måste leva den.

Sedan ett par år tillbaka har Arla har vi bjudit in konsumenter, med fokus på barn, till gårdarna. Till exempel vid betessläpp på vårarna.

I Sverige ska kommunikationen kring konceptet koncentreras kring broschyren ”Närmare Naturen – steg för steg”.

En rapport kallad ”Vårt Ansvar”, som beskriver Arlas hållbarhetsarbete har också tagits fram.

– Vi är bra, men allt är inte perfekt. Vi går igenom alla produkter för att se vad som går att förbättra.

Tv-reklam, andra annonser samt Arlas egna kanaler, som webb och baksidan av mjölkpaketet ska ingå i den svenska kampanjen.

Det är den största satsningen som Arla gör på svenska marknaden under 2010. Kampanjen startar den 17 april.

En film från konceptet kan du se här.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.