Arla förlorar smörtvist mot Unilever – måste betala 2 miljoner

Arla ville stoppa marknadsföringen av margarinet Flora med tillägget "med smör", men förlorar tvisten mot Unilever.

Arla har tidigare stämt livsmedelsjätten Unilever i Marknadsdomstolen med anledning av deras marknadsföring av produkterna Flora med smör (normalsaltat och fint havssalt).

Arla menar att tillägget "med smör" är vilseledande och yrkade på vite om en miljon kronor eller annat belopp som domstolen skulle bestämma för att förbjuda Unilever att använda sig av benämningen smör – som de menar inte uppfyller de lagstadgade krav som krävs.

Men nu har domen kommit och Arla förlorar smörtvisten mot Unilever i Marknadsdomstolen och måste nu betala drygt två miljoner kronor i rättegångskostnader.

Domstolen menar att marknadsföringen inte är vilseledande och även att marknadsföringen inte heller strider mot bestämmelserna då smör är förbehållet för produkter framställda av mjölk med en mjölkfetthalt om minst 80 procent.

Arla Foods ska nu ersätta Unilever Sverige med två miljoner kronor.

Arla förlorade även för en månad sedan en annan marknadsföringstvist angående yoghurt mot företaget Yogiboost. Den domen är överklagad till hovrätten.

Daniel Emilson, pressekreterare för Arla Foods säger till Dagens Media att de är ”förvånade” över beslutet.

– Vi blev förvånade över hur de har resonerat då vi tycker att marknadsdomstolen har fattat ett felaktigt beslut. Konsekvensen kan bli att begreppet ”smör” urvattnas i och med att produkter som inte görs enbart på mjölk nu också kan kallas för ”smör”. Det kommer att påverka konsumenterna och försvåra för dem att finna rätt produkter.

Nu när ni gått igenom striden – känns det värt det trots att ni förlorade?

– Ja, verkligen – smör är otroligt viktigt för oss. Vi måste ta den här typen av strider för att visa för våra konsumenter, våra ägare Arlabönderna och branschen.

Publicerad 2015-11-25 11.42Uppdaterad 2016-01-07 10.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: