Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Arbetsmarknaden är ett jävla skämt”

Publicerad: 14 Maj 2010, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Centerns Ungdomsförbund startar egen arbetsförmedling - och lägger 3 miljoner på kampanjen kring den.


Cirkusen.com är Centerpartiets ungdomsförbudets (CUF) nya kampanjsajt. Där kan unga lägga upp ett video-cv och nätverka. Cirkustemat i årets valkampanj kommer också att omfatta en större ”cirkusturné”, där CUF ska sprida sitt budskap på festivaler i sommar.

Även där kan besökare göra sin egen videopresentation och spela på ett "arbetsmarknadshjul". Målgruppen är förstagångsväljare, säger Amanda Florin, kampanjsamordnare på Centerpartiets ungdomsförbund.

– Vi är tröttna på politiker som bara snackar. Vi ville göra något och startade en egen arbetsförmedling. Ungdomar har svårare att komma in på arbetsmarknaden och CUF vill föra deras talan. Regeringen har gjort mycket bra men vi vill göra ännu mer och vara en blåslampa på vårt eget parti, säger hon till Dagensmedia.se.

Kampanjen kostar 3 miljoner att genomföra. Men var och när annonseringen ska ske än ännu inte bestämt, säger Amanda Florin.

– Det behövs nya metoder för att nå ut till förstagångsväljarna, vi kommer att försöka vara mer interaktiva och satsa mycket på sociala medier. Vi har också gjort en gratistidning speciellt för valkampanjen som ska delas ut under turnén, säger hon.

För att synas lite extra satsar CUF på gröna näsor i årets valkampanj. De kommer att finnas med under hela kampanjen och ska fungera som en folkrörelse.

– Arbetsmarknaden är ett skämt och vi vill sätta vi färg och fart på politiken, säger Amanda Florin.

Kommunikationsbyrån bakom kampanjen är Slice Bureau/ÅÄÖ.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.