Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Arbetsförmedlingen anlitar mediebyråer utan ramavtal

Publicerad: 12 september 2012, 05:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Enligt Dagens Industri har Arbetsförmedlingen vid minst två tillfällen anlitat mediebyråer som saknat ramavtal. Därmed har myndigheten rundat lagen om offentlig upphandling.

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsArbetsförmedlingenScreamAdonGullers Grupp

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Det var för kampanjen ”Se kraften” som Arbetsförmedlingen anlitade pr-byrån Gullers Grupp. Gullers Grupp tog i sin tur in mediebyrån Adon. Något som Arbetsförmedlingen var fullt medveten om, enligt Dagens Industri, och trots att Adon inte har något ramavtal med myndigheten.

Därmed konkurrensutsattes aldrig uppdraget som var värt 13 miljoner kronor, och notan gick via Gullers Grupp.

På samma sätt har Arbetsförmedlingens reklambyrå Lowe Brindfors anlitat mediebyrån Scream, som gjort medieköp för drygt 12 miljoner kronor.

– I avtalet står det att statens ramavtal ”normalt ska” användas, inte att det ”ska” användas, säger Hans Nolander, upphandlingschef på Arbetsförmedlingen, till Dagens Industri.

– Här kan jag bara konstatera att man inte följt normalfallet. Anledningen kan jag inte svara på, fortsätter han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev