Kampanjer
Arbeta för konsertbiljett
Publicerad: 10 februari 2012, 05:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26
Internationella Rockcorps kommer till Sverige och söker efter en sponsor. Konceptet går ut på att ungdomar volontärarbetar i fyra timmar och får sen en konsertbiljett till en exklusiv konsert.
RL
Rebecka Lindberg
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– Det kan vara allt från att rensa rabatter, rusta upp en lekpark eller en ungdomsgård till att sortera kläder eller sälja majblommor, säger Kiki Karlsson, Skandinavienansvarig på Rockcorps.
Hon liknar projektet med en folkrörelse. Biljetterna går inte att köpa och varje person kan bara arbeta för att få en biljett.
– Även om man är född med silversked i munnen eller kommer från en förort så blir alla lika här, säger Kiki Karlsson.
Det började i USA för sju år sedan och nu finns Rockcorps i Storbritannien, Frankrike och Israel. Förutom i Sverige expanderar de i Australien och Latinamerika. Hittills har världsartister som Rihanna, Lady Gaga, David Guetta och Snoop Dogg stått på Rockcorps scener.
Deras budskap är Givet to get – Ge för att få.
– Det är engagemanget hos ungdomarna som vi är ute efter. När de gjort sina fyra timmar känner de sig stolta och nöjda. Sen har de dessutom fått sin biljett, säger Kiki Karlsson.
Målgruppen är ungdomar från 16 till 24 år, men det finns ingen åldersgräns för vem som får vara med.
Rockcorps har precis börjat etablera sig i Sverige och räknar med att hålla den första konserten i september nästa år. Just nu söker de efter en sponsorspartner och även en mediepartner. Tänkbara partner är ett nationellt företag som har kapital eftersom det är partnern som står för konserten.
– I retur får de använda hela varumärket, det är ett så kallat brand entertainment. Rockcorps är lite som en handske på handen och anpassar oss väldigt mycket efter partner, säger Kiki Karlsson.
Rockcorps för diskussioner med olika tänkbara partners, men inget som är färdigt än.
Kiki Karlsson tror att Stockholm blir den första staden.
– Stockholm är den första marknaden men det beror lite på vår partner, men det kan även bli i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Rockcorp
Antal volontärer:
USA 30 000
Storbritannien 24 000
Frankrike 13 000
Israel 13 000
Partners i andra länder:
Boost Mobile
Orange
Sony Ericsson
Channel 4
Microsoft
Vitamin Water
BlackBerry
M6