Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Är Gröna Lunds hyllade kampanj ett plagiat?

Publicerad: 4 November 2014, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Gröna Lunds utomhusprank är försvinnande likt Cannes Bronze Lion-vinnaren "ITV Afterlife" av M&C Saatchi.


I videon "The Haunted Poster" som reklambyrån Pool tagit fram för att lansera en av Gröna Lunds nya attraktioner gör en man gömd inuti en poster utfall mot skrämda förbipasserande.

Kampanjen har hyllats – men upplägget är snudd på identiskt den kampanj som Londonbyrån M&C Saatchi gjorde för ITV-programmet Afterlife 2007, en video som vann Cannes Bronze Lion det året. Likheten har bland annat uppmärksammats i bloggen Joe La Pompe.

Philip Arvidsson, art director på Pool, förnekar dock att man plagierat M&C Saatchis video. Enligt honom handlar det om ett olyckligt sammanträffande.

– Det är tyvärr inte helt oväntat när man gör något på temat skräck. Man vänder sig lätt till en klassisk filmlösning. Vi vet att vi har rent mjöl i påsen och vi tycker ändå att vi har gjort något nytt och gett ett mervärde i och med scanningen. Vi drabbas inte av panik för att någon gjorde något liknande för sju år sedan i ett annat land.

Men ni har alltså inte sett filmen?

– Vi hade inte sett den brittiska annonsen innan den här helgen och vi är som sagt inte ensamma om att göra grejer i reklamtavlor. Men som kreatör känns det ju som ett tråkigt sammanträffande. Det är ett beprövat filmgrepp, så man borde i så fall anklaga båda

Plagiat eller inte. Se filmerna och bedöm själv.

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.