Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Publicerad: 27 November 2014, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

UPPDATERAD. Urban House, ett nytt hostel i Köpenhamn, riktar sig till hipsters i sin nya reklamfilm. Men enligt grundaren är alla välkomna, inte bara hipsters.


"Are we a hotel? Are we a hostel?". Den retoriska frågan ställer sig det nystartade danska företaget Urban House vars hotell (eller hostel) ligger i hippa Vesterbro i Köpenhamn.

Nyligen släppte Urban House en reklamfilm med en voice-over med sköna citat som; " You are different, just like us. Together we laugh at conformity and love diversity" och " We're life aficionados. Labels are for other people".

Urban House reklamfilm har väckt starka reaktioner i sociala medier. "Mina ögon blöder", "det pinsammaste jag sett" och "den mest pretentiösa reklamfilmen någonsin" är bara några av reaktionerna.

Många, inklusive Buzzfeed och Vice som också uppmärksammat reklamfilmen, undrar om det hela inte bara är ett stort skämt.

Men enligt Urban House själva är bolaget helt seriösa.

– Det är inget skämt. Men om det vore det så skulle det vara roligt. Synd att vi inte tänkte på det innan, säger Thomas Bagger, en av hotellets grundare till Dagens Media.

Voice-overn känns lite pretentiös.

– Jo, den är lite väl mycket. Den blev inte jättebra.

Vad tycker ni om att videon fått en sådan spridning?

– Vi är glada att den har plockats upp av internationella medier. Vi skulle förstås föredragit hyllningar, men det är bättre att det skrivs dåligt om det än inte alls. Det är ju videon som har skapat allt snack - vår produkt är inte lanserad än. Vi ser fram emot att öppna så att folk får chansen att uppleva hotellet på riktigt.

Ni anses nu vara hipsterställer nr 1 i Danmark. Gillar ni den stämpeln?

– Vi försökte faktiskt undvika precis det, men efter att folk har sett videon är det det enda som folk förknippar oss med. Vi är inget hotell bara för hipsters, eller för någon annan stereotyp. Vi välkomnar alla som vill uppleva Vesterbro och Köpenhamn.

Har Urban House släppts årets töntigaste reklamfilm? Se den ovan och döm själv.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.