Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Appen "Fulfiltret" förvandlar fula ord till fina

Publicerad: 2 November 2015, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Länsförsäkringar i stor kampanj mot digital mobbning.


Ämnen i artikeln:

Länsföräkringar

Nätets allt hårdare klimat med digital mobbning, framförallt mellan barn och unga, har blivit ett samhällsproblem. Kränkningar skickas utan eftertanke och sårar en person vars reaktion inte syns.

Med appen Fulfiltret , som filtrerar bort alla fula ord från mobilens tangentbord, vill Länsförsäkringar uppmärksamma problemet och förebygga det utanförskap och psykiska lidande som digitala kränkningar leder till.

– Appen är givetvis inte lösning på hela problemet men det är ett sätt att lyfta problematiken och skapa dialog över hur vi kommunicerar i vårt samhälle idag, inte minst på digitala plattformar”, säger Fredrik Löfgren Hållbarhetschef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, i ett pressmeddelande.

Appen Fulfiltret ska snällsäkra tangentbordet i mobilen genom att filtrera bort alla fula och elaka ord och ersätta dem med snälla ord. Svordomar och skällsord blir på så sätt komplimanger och glädjespridare. I samma sekund som ett kränkande meddelande skapas, skickas istället ett snällt.

Kampanjen lanseras i sin helhet vecka 45 och innehåller utöver appen även interaktiva stortavlor, print, webb, digital PR och film. Även workshops på skolor pågår under kampanjperioden för att låta elever diskutera ämnet tillsammans och komma med sina egna tips på hur samhället kan bli varmare.

– Genom vårt förebyggande arbete kan vi se hur många det är som faktiskt far illa. Förutom stora samhällskostnader innebär det förstås psykiskt lidande hos den drabbade. Men det här är ett samhällsproblem snarare än ett individuellt problem och det innebär att företag, skolor med flera måste ta ett gemensamt ansvar för att vända på den här negativa trenden. Vi måste helt enkelt bli snällare mot varandra.

kampanjsajten kommer allt kring kampanjen och Länsförsäkringars hållbarhetsarbete att samlas och även tips på hur skolor och samhället kan bidra till att skapa ett schysstare samhälle.

Bakom kampanjen står den digitala byrån Stendahls.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Länsföräkringar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.