Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

App ska lära svenskarna om de nya sedlarna

Publicerad: 30 Juli 2015, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

I oktober får Sverige nya sedlar och mynt. Nu lanserar Riksbanken kampanjen "Kolla pengarna".


Ämnen i artikeln:

Prime

Sedel- och myntutbytet, som inleds i oktober, är det största i Sveriges historia, enligt Riksbanken. För att informera befolkningen om när de nya sedlarna börjar gälla och när de gamla slutar gälla lanserar Riksbanken nu en omfattande informationskampanj.

En del av kampanjen är appen "Kolla pengarna" som bland annat innehåller ett sedelspel som går ut på att sortera sedlarna efter vilka som är nya.

I appen, som har stöd för synskadade, kan man också scanna av sedlarna och få dem upplästa av riksbankschefen Stefan Ingves. Dessutom kan användarna lära sig hur man ser att en sedel är äkta.

– Vi bestämde oss för att ta fram appen för att det finns en del saker som är bra att visualisera. Det som är nytt här som är viktigt att få fram är att man ska vicka på sedlen och inte titta på säkerhetstråden för att se om den är äkta. Det är en ny vana som vi vill att folk ska ta till sig och då funkar appen bra, säger Ann-Leena Mikiver, kommunitiosnchef på Riksbanken, till Dagens Media.

Det är pr-byrån Prime som tagit fram idén och gjort innehåll samt design till appen och 3D Interactive har sedan utvecklat den. Prime har även utformat de informationsbroschyrer som delas ut till alla hushåll i Sverige i september.

Utöver appen och broschyrerna har Riksbanken tagit fram en reklamfilm som kommer att synas i olika kanaler. På sex olika platser i landet genomförs dessutom utställningar om de nya sedlarna med koppling till personerna på sedlarna.

– Hela befolkningen berörs av att det kommer nya sedlar. Det är nya säkerhetsdetaljer som vi måste vänja folk vid och sen är det fyra olika datum man måste hålla reda på: två lanseringsdatum och två ogiltighetsdatum. Därför har vi lagt extra krut på informationskampanjen. Målet är att 90 procent ska känna till att vi byter sedlar, säger Ann-Leena Mikiver.

Se informationsfilmen här:

<div data-qbrick-mid="ABFA1415" data-qbrick-width="480" data-qbrick-height="272">&nbsp;</div><script type="text/javascript" src="http://publisher.qbrick.com/Qbrick.Publisher.js"></script>

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.