Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Apotekets marknadsföring stoppas omgående”

Publicerad: 25 September 2009, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Hemliga ägardirektiv kräver att Apoteket stoppar all marknadsföring genast.


Enligt SVT:s Rapport ställs nya och omvälvande krav på Apoteket i och med avregleringen av Apoteksmonopolet. Detta enligt hemliga ägardirektiv som Rapport tagit del av. Bland annat ska Apotekets huvudkontor skära bort ytterligare 200-250 tjänster.

Ägaren, den svenska staten ytterst företrädd av regeringen, kräver dessutom att all marknadsföring stoppas genast.

”Ytterligare begränsningar enligt de hemliga dokument som Rapport tagit del av innebär ett omedelbart stopp för all reklam och marknadsföring av Apoteket, samt förbud att driva kampanjer för egna varumärken”, uppger Rapport.

Stämmer detta skulle det bland annat innebära att den uppmärksammade reklamen för Apoliva, signerad Forsman & Bodenfors, inte får fortsätta.

Enligt Rapport fattades besluten vid en extra bolagsstämma förra veckan. Detta utan att styrelsen för Apoteket hade kallats. De hade heller inte informerats om vare sig stämman eller de beslut som skulle fattas där.

Den avgående styrelseordföranden Per Båtelson hävdar i en kritisk skrivelse som Rapport har tagit del av att statens agerande förstör Apotekets möjligheter att klara sig framöver.

"Vi anser också att ägaren medvetet försöker montera ned ett av Sveriges starkaste varumärken, utan att ta hänsyn till de negativa konsekvenser detta får för värdet på Apoteket AB", skriver han, enligt Rapport.

Apoteket köpte reklamplats för 125 miljoner brutto under förra året. Detta exklusive internet och utan rabatter inräknat.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.