Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Apotekets döva "Lassie" fälls

RO:s opinionsnämnd fäller Apotekets webbshopannons för bristande aktsamhet mot barn.

Stephan Drenzel


Publicerad: 18 Mars 2011, 10:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenApoteketForsman Bodenfors

I filmen skildras en pojke i tioårsåldern som ror ensam ute på en sjö. Han tappar sina åror och börjar förtvivlat ropa efter hjälp. På strandkanten vilar en collie som lystrar till men lägger sig ner för att sova vidare.

Medan roddbåten med den gråtande pojken glider längre ut på sjön pryds skärmen av texten: ”Öronrengöring för hundar från 99kr - En av 1471 produkter som du kan handla i vår webbshop”.

En privatperson anmälde filmen med motiveringen att den riktar sig till barn då den bygger på barns rädslor och känslor - "filmen är vedervärdig", anser anmälaren.

RO:s opinionsnämnd menar att annonsen inte visat särskild aktsamhet när det gäller marknadskommunikation som involverar barn. Filmen är en ironisk pastisch på "Lassie" som riktar sig till vuxna men når barn i och med att den visats under sådana tider som barn ser på tv.

RON noterar också att då Lassie sändes på 1950- och 60-talet är det tveksamt om alla mottagare av reklamen förstår det ironiska med att Lassie inte hör ropen på hjälp.

RON fäller annonsen med motiveringen:

"Eftersom pojken i den aktuella reklamfilmen visas i en klart riskfylld situation som uppenbarligen kan vara skadlig för honom, till och med livshotande, finner nämnden att reklamfilmen inte uppfyller det krav på särskild aktsamhet för marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn som ställs upp i artikel 18 i ICC:s regler varför filmen även strider mot denna artikel."

Filmen är framtagen av Apoteket i samarbete med reklambyrån Forsman och Bodenfors.

<iframe title="YouTube video player" width="468" height="295" src="http://www.youtube.com/embed/e2W1igfEAZI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.