Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Apoteket bekräftar: totalt reklamstopp

Publicerad: 25 September 2009, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Apoteket går in i ett totalt reklamstopp, som väntas påga till 2010. ”Vi har känt till detta och inte planerat några större aktiviteter”, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket.


Eva Fernvall säger att hon inte är förvånad över de nya ägardirektiv som innebär att Apoteket förbjuds att marknadsföra sig externt.

– Detta var inte det mest överraskande, säger hon och fortsätter:

– Detta har stått klart för oss under en längre period och vi har därför inte planerat några större aktiviteter under hösten.

Reklamstoppet gäller all reklam från statliga Apoteket, med vissa mindre undantag.

– Bland annat kommer vi att vara med på Rosa-Bandet som planerat. Vi kommer även att göra reklam för våra traditionella julprodukter, till exempel senap.

Hur länge räknar du med att reklamstoppet kommer att vara?

– Det handlar om en kort period tills de nya aktörer som ska driva apoteksverksamhet i Sverige har fått sina tillstånd. Ambitionen är att detta ska vara klart under första kvartalet 2010.

Vad tycker du om beslutet?

– Det är inte så konstigt då en helt ny apoteksmarknad ska bildas i Sverige. Det är inget som jag har några större synpunkter på utan det är ett faktum som vi får förhålla oss till.

För Apotekets byråer innebär detta uteblivna intäkter från kunden under det kommande halvåret. Men efter reklamstoppet ska Apoteket fortsätta att jobba med samma byråer som tidigare, däribland Forsman & Bodenfors och OMD.

– Det blir inga förändringar i byråsamarbetena, säger Eva Fernvall.

Det var i gårdagens sändning som Rapport avslöjade de hemliga ägardirektiv som väntas innebära rad omvälvande förändringar för Apoteket. Anledningen till direktiven är att Apoteket inte ska få en för dominerande ställning på den avreglerade marknaden.

Sedan tidigare har Apotekets planerade samarbete med Ica stoppats och Apotekets styrelse tvingats bort av regeringen. Detta efter att styrelsen och OAB, som är moderbolag för omställningen av Apoteket med anledning av avregleringen, haft olika uppfattningar i ett flertal centrala frågor.

Regeringens ansvarige minister Göran Hägglund har, genom sin stabschef Henrik Ehrenberg, hänvisat alla frågor om de nya ägardirektiven till OAB.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.