Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Apotekens medieköp: 300 miljoner kronor

Publicerad: 11 Januari 2011, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Till och med november 2010 köpte apoteken medier för 276 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. "I början av året hade vi i princip noll varumärkeskännedom", säger Apotek Hjärtats Bodil Eriksson.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsApoteketApotek HjärtatÅkestam Holst

Apotekens medieinvesteringar bör därmed landa på omkring 300 miljoner kronor brutto för helåret.

Enligt en rapport från Konkurrensverkat har antalet nya apotek ökat med 22 procent sedan marknaden avreglerades. Störst är Apoteket AB med en marknadsandel på 30 procent.

Men samtidigt varnas det för en överetablering. Som dagensmedia.se berättade i förra veckan lägger Åhléns ner fem av kedjans sex apotek, och det sjätte tas över av Apotek Hjärtat.

Inte helt förvånande är det dock Apoteket som investerat mest i medier under januari-november. Den gamla kedjan köpte då medier för drygt 86 miljoner kronor.

På andra plats hittar vi Apotek Hjärtat med en investering på drygt 79 miljoner kronor brutto.

En budget satt i relation till marknadsandelen på 23 procent, berättar kommunikationsdirektören Bodil Eriksson.

– I början av året hade vi i princip noll varumärkeskännedom. När vi nu stänger 2010 har vi en varumärkeskännedom på 41 procent. Det är ett väldigt bra utfall för oss och bara någon procentenhet från det tuffa mål vi satte upp, säger Bodil Eriksson.

Apotek Hjärtat har under året haft tv som huvudmedium, där kedjan investerat 34 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Men i år ska Apotek Hjärtat kraftig dra ner på tv-spenderingen. Istället ska kedjan satsa på en så kallad ”magalog” – som Bodil Eriksson beskriver som ett uppgraderat dr-utskick.

– Det kommer att vara basen i vår kommunikation. Vi ska jobba med att förmedla vår farmaceutiska kompetens, produkterbjudanden och hälsorådgivning.

Utskicken ska komma varje månad som bilagor i storstadstidningar. Den första numret kom redan i december och i år blir det elva utgåvor. Utskicken görs inhouse i samarbete med Apotek Hjärtats reklambyrå Åkestam Holst.

Innebär det att ni drar ner på marknadsbudgeten?

– Vi kommer att jobba på ett annat sätt. Apotek har en låg besöksfrekvens, hälften av våra kunder besöker oss var femte vecka, då behöver vi kommunikation som har förutsättningar att ligga kvar på köksbordet. I början var vi tvungna att sätta varumärket, men nu jobbar vi med kundmötet i fokus.

Ett av de nya apotek som har investerat minst i medier är Doc Morris. Kedjan som har en marknadsandel på 4 procent, enligt Konkurrensverket, lade enbart 2 miljoner kronor brutto i medier januari-november.

Som dagensmedia.se tidigare skrivit håller kedjans byrå Klapp & Co på att ta fram en kommunikationsplattform åt apoteket.

– Doc Morris har haft fullt upp med att öppna nya apotek. Man öppnade 50 nya butiker förra året och det blir lika många i år, säger Gabriella Klapp, vd på Klapp & Co.

Inom några månader ska dock den nya kommunikationsplattformen vara klar att rullas ut.

– Vi har redan tagit fram en del material som finns i butik.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.