Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Apotekarnes förespråkar must i jultrafiken

Publicerad: 7 December 2010, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

För hundra år sedan skapades musten som ett alkoholfritt alternativ till julölen. Det tar Apotekarnes fasta på i sin slutspurtskampanj inför jul.


Kampanjen görs i samarbete med NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. 10 kronor för varje par julmustflaskor som säljs går till föreningen.

– Vi vill såklart ha säkra vägar i jul, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg som säljer Apotekarnes julmust.

Kampanjen, som är gjord av Momentum Sverige, bygger på julens traditionella drycker och lyfter fram Apotekarnes must som ett alternativ för den som ska köra bil.

Annonsen är en akvarellmålning som föreställer en snöig vinterväg, där en släde har kört av vägen, tillsammans med texten ”Än slank han dit…”.

– I målningen händer det något oväntat, en händelse som även rubriken syftar till och lyfter fram. Den vackra akvarellmålningen i kombination med rubrikvalet förmedlar budskapet på ett bra sätt. Allvarligt och tydligt, men ändå varmt och med en tvist, säger Mia Danielsson, projektledare på Momentum.

Förra årets såldes 34 miljoner liter julmust i Sverige. Apotekarnes stod för omkring 50 procent av försäljningen, enligt Carlsberg.

Läs mer om mustföretagets julkampanjer i DM Plus.

Arbetsgrupp Momentum Sverige:

Operativ projektledare: Mia Danielsson AD/CD: Marcus Hessel Copywriter: Frida Hägglund Art Director Assistance: Johan Stag, Karl Nilsson, Mikael Fridén, Anders Eriksson Illustratör: Fredrik Tjernström

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.