Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Antula Healthcare slår tillbaka mot RO

Publicerad: 23 november 2011, 09:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Antula Healthcares reklamfilm för Vigo tuggummi fälldes nyligen dubbelt av Reklamombudsmannen. Nu svarar Antula Healthcare på kritiken.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I måndags skrev dagensmedia.se om att Reklamombudsmannen, RO, fällt Antula Healthecares reklamfilm för tuggummit Vigo både för att den är vilseledande och könsdiskriminerande.

Martin Sopko, marknadschef på Antula Healthcare, säger att filmen väckt stor uppståndelse inte bara hos Reklamombudsmannen.

– Sammantaget så har filmen fått utstå en del kritik, vilket är synd. Konsumentombudsmannen har ju kritiserat den tidigare och då har vi omarbetat filmen, säger han till dagensmedia.se.

Enligt Martin Sopko är beskrivningarna av tuggumminas effekter tillförlitliga eftersom att de är godkända av EFSA. Detta är något som RO inte ansåg var tillräckliga skäl för påståendena i reklamfilmen.

"Annonsören skriver att effektbeskrivningarna i filmen (i speakertexten och på de visade paketen) är vederhäftiga och god­kända av såväl EFSA som av Svensk Egenvård utan att närmare precisera på vad sätt. Reklam­­­­ombudsmannen finner inte att dessa uppgifter styrker de tre olika tuggummina har tre olika funktioner", skriver RO i uttalandet.

– Vi står för allt som sägs i reklamfilmen. Det RO säger om egenskaperna är inte sant, men vi väljer att inte gå in i polemik med dem. De är ingen myndighet och vi har redan tagit upp detta med Konsumentombudsmannen. Det krävs fackkompetens för att avgöra exempelvis vad betakaroten gör för huden, säger Martin Spoko och fortsätter:

– Detta är tillskott som redan finns i pillerform som vi har gjort om till tuggummi, så om vi bara hade kommunicerat det, att man kan se produkten som ett vitaminpiller, hade det inte blivit någon debatt.

Så då tänker ni inte göra om reklamfilmen?

– Jo, vi ska ändra filmen eftersom att den har fått mycket kritik. Vi vill inte att den ska misstolkas, så vi ska göra den ännu bättre.

Vad anser ni om att den även fälls för att vara könsdiskriminerande?

– Vi hade lika gärna kunnat välja att det var en man som tog paketet "Beauty", så vi tycker att det är synd tolka det  som stereotypt.

Reklamen ligger ju fortfarande uppe på er hemsida, vad ska ni göra åt det?

– Vi jobbar i skrivande stund på att göra om kampanjen.

Så ni tar bort reklamfilmen som blivit fälld av RO först när ni har en ny film?

– Huvudmediet är inte webbsidan utan tv-reklam, så vi har inte hunnit ta tag i det, men vi ska titta på reklamen på webbsidan också.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.