Anti-våldskampanj placeras på dörrar

2018-03-06 15:32  
Dörren är en vanlig ursäkt för partnervåld, vilket en ny kampanj vill uppmärksamma. Foto: RBK Communications

I samarbete med Svenska bostäder lanserar Alla Kvinnors Hus kampanjen "No more excuses."

Kampanjen  "No more excuses" lanseras på Internationella kvinnodagen (8 mars) och är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån RBK.

"No more excuses" syftar till att placera budskap på dörrar, vilket används i vad som är den vanligaste ursäkten när det kommer till partnervåld – att gå in i en dörr.

– Kampanjen syftar till att utöver digital och social kanal även göra nytta av den vanligaste ursäkten för partnervåld, att gå in i en dörr, som kanalval, säger Kajsa Öijerholm, vd på RBK, i ett pressmeddelande.

– I första editionen är 10 000 dörrar målet men andra företag utöver Svenska Bostäder har redan hört av sig, varför vi hoppas att dörren snart är mer av en lösning än en ursäkt, säger hon.

Varje år sker över 69 600 fall av partnervåld i Sverige och av dessa anmäls endast 17 400, enligt statistik från Alla Kvinnors Hus.

"No more excuses" är ett initiativ som exponerar de ursäkter som är vardag för många av offren och deras närstående.

– Med "No more excuses" vill vi säga att ingen ursäkt är bra nog, oavsett vilken roll du har i sammanhanget. Vi har alla en skyldighet att agera och vi vill informera om att du kan göra något. Vi står redo med kunskapen som krävs för att hjälpa till, säger Ann Isaksson, verksamhetschef på Alla Kvinnors Hus, i ett pressmeddelande.

Vid sidan av budskapen på dörrar kommer också en hashtagg (#NoMoreExcuses) och en annonskampanj i tunnelbanan.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt