tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Annonsörerna rider på bebisvågen

Publicerad: 23 februari 2012, 14:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Här är de annonsörer som rider på prinsess-vågen. Många företag har förberett sig länge för att kunna gratulera, medan andra kom på det i sista stund.


RL

Rebecka Lindberg


Det är, kanske föga förvånande, framför allt företag med produkter till småbarn som går ut och gratulerar de nyblivna föräldrarna. Semper och Libro är två som hoppat på dagens stora nyhet.

– Kampanjen syns i butik, på vår sajt, Facebookssida och som banner, säger Helena Höije, svensk marknadschef för Libero.

Libero uppmanar föräldrar att skicka in bilder på sina egna ”prinsar och prinsessor” för att sedan överlämna ett kollage till Viktoria och Daniel.

Libero var väl förberedda – och tio i åtta var den första butiksexponeringen på plats.

– Vi har gått och väntat på det här. Som alla barnafödslar är det stor händelse som ligger oss varmt om hjärtat, säger Helena Höije.

Barnmatstillverkaren Semper har delat ut barnmatsburkar, Slottsgryta, i Kungsträdgården och vid slottet i samband med saluteringen.

– Det är en jättestor händelse i Sverige så vi tyckte det kändes rätt att göra någonting, säger Eva Eriksson på Semper.

På Facebook delar de ut digitala kuponger på gratis barnmat till sina fans, som nu ökat till 6 000.

Mobiloperatören Tre passar också på att gratulera Kronprinsessan och prinsen till nytillskottet. ”Grattis Viktoria och Daniel, nu är ni 3” är en uppföljning på bröllopskampanjen, ”Hoppas ni snart blir 3”.

I dag syns annonsen på webben och i morgon kommer den i print.

– Vi har bytt ut de annonser vi haft ute. Vi är vana att jobba snabbt med nya kampanjer, säger Erik Hörnfeldt, pr- och informationsansvarig på Tre och fortsätter:

– Det här gör vi egentligen bara för att gratulera. Det är ingen koppling till något kommersiellt.

Trygg Hansa gör reklam för sin gravid- och barnförsäkring, i annonser på aftonbladet.se.

– Vi har fått en fantastisk respons med ökad trafik till hemsidan, fler samtal och kunder som sagt att de tycker att det är roligt och smart av oss, säger Johan Eriksson, presschef på Trygg Hansa.

De hade inte planerat lika långt i förväg som Semper och Libro, utan kom på för några dagar sedan att det vore kul att göra något. Trygg Hansa har tagit fram annonsen inhouse.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev