Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Annonsörerna fattar inte mångkulturell marknadsföring"

Publicerad: 20 Augusti 2009, 13:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Kompetensen inom mångkulturell marknadsföring är låg, säger Grand Rivers vd Pär Johansson.


Många handlare missar de mångkulturella högtiderna – trots att konsumtionen av varor som mat, kläder och leksaker går upp rejält.

– Det finns stora pengar att tjäna för de handlare som lär sig ta tillvara på de olika högtiderna, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.  

Imorgon, fredag, börjar den muslimska fastemånaden Ramadan. Enligt Svensk Handel spenderar en genomsnittsfamilj som deltar i högtiden 4.000 kronor på leksaker till sina barn till den avslutande festen.

Uppskattningsvis firar 300.000 personer i Sverige ramadan – och därmed finns miljontals kronor att hämta för vakna handlare.

Kommunikationsbyrån Grand River har specialiserat sig på mångkulturellmarknadsföring. De har tagit fram en kampanj för en telefonikund till ramadan, men annars har de inte märkt någon större aktivitet bland annonsörer, säger Pär Johansson, vd på Grand River.

–  Aktiviteten är stor under högtiden, de handlar mat, leksaker och skickar saker kors och tvärs, säger Pär Johansson.

Hur bra är företagen på att uppmärksamma den här typen av högtider?

– De har inte fattat det här överhuvudtaget. Man har en bristande kompetens gällande mångkulturell marknadsföring, vilket jag tror beror på att mångfalden är liten ute på företagen, och framför allt på mediebolagen.

Mat- och telefoniindustrin är två branscher som börjat få upp ögonen för mångkulturell marknadsföring, säger han.

– De tjänar också mycket pengar på det. Våra kunder som börjat med det satsar mer och mer, säger han.

Grand Rivers kunder inkluderar Coop, Tele2, Unibet och LO.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.