Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Anmäldes – nu vill de belysa sexistisk reklam

Publicerad: 13 April 2016, 11:30
Uppdaterad: 13 April 2016, 11:15

Bild 1/4  Seminariet äger rum den 19 april på Södra Teatern i Stockholm.

Sveriges Kvinnolobby anmälde Södra Teatern för en sexistisk annons. Nu vänder man sig tillsammans till annonsörer och reklambyråer för att främja jämställd reklam.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Hur ser reklamen ut idag? Vad finns det för problem och varför är det viktigt att belysa dem? Var går gränsen för vad som anses vara sexistisk reklam och hur mycket påverkar kontexten?

Det är några av frågorna som ska diskuteras när Södra Teatern i Stockholm och Sveriges Kvinnolobby den 19 april bjuder in till samtal kring hur branschen kan främja jämställd reklam, och som främst vänder sig till reklambyråer och annonsörer.

I panelen finns Emy Blixt, vd för Swedish Hasbeens, Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer och Petronella Panérus, vd för Åkestam Holst.

Moderator är Sveriges Kvinnolobbys generalsekreterare Clara Berglund.  

– Bakgrunden till det här seminariet är att vi anmälde Södra Teatern för en reklam som vi upplevde som könsdiskriminerande. Södra Teatern fick sig nog en väldig tankeställare av anmälan då de tog initiativ till ett seminarium för att diskutera frågan med oss och andra företag som blivit anmälda av oss, säger Clara Berglund till Dagens Media.

Södra Teatern valde att byta ut bilden som ledde till en anmälan, men Clara Berglund menar att det inte är alla företag som väljer att agera.

Därför anser Sveriges Kvinnolobby att det krävs en ny lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam.

– Reaktionerna när företag fälls för reklam är lite olika, vissa väljer att ta bort reklamen, andra svarar över huvutaget inte på anmälan. Reklamombudsmannen är branschens eget självsaneringsorgan, men problemet är att deras beslut inte kan ge några påföljder, så att bli dömd betyder inte att reklamen tas bort. Den kan ändå finnas kvar som om ingenting har hänt.

Södra Teatern är inte det enda deltagande företaget som anmälts för könsdiskriminerande reklam, även Swedish Hasbeens har fällts för sin reklam med nakna kvinnor i träskor.

– Vi tycker att det är jätteroligt att de här företagen vill föra en dialog och utvecklas och hoppas på ett spännande samtal, fortsätter Clara Berglund.

Hur ser ni på utvecklingen kring sexism inom reklam?

– Det är svårt att säga, men i generella drag brukar det bli lite färre sexistiska reklamer i samband med att vi anmäler många, eftersom debatten väcks till liv just då. Men på det stora hela anser vi att det behövs en lagstiftning för att komma till rätta med problemet.

Seminariet hålls den 19 april klockan 17-19 i Champagenbaren på Södra Teatern.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev