Kampanjer
Animerad film för Läkarmissionen
Publicerad: 5 juli 2011, 08:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50
Hjälporganisationen Läkarmissionen vill visa att ”Vissa sidor är viktigare än andra”.
Ämnen i artikeln:
AcneDu missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I februari bytte Läkarmissionen logotyp och uppdaterade hela sin grafiska identitet. Nu kommer den första reklamkampanjen under ny flagg, signerad reklambyrån Jack Russel.
På temat ”Vissa sidor är viktigare än andra” skapades en animerad insamlingsfilm. De animerade dockorna i filmen presenteras som kapitel i en bok vilket, enligt ett pressmeddelande, ska fungera som ett verktyg att arbeta långsiktigt med Läkarmissionens varumärke och verksamhet.
– Vi ville förmedla det viktiga budskapet att våra givares pengar når fram genom att berätta historien om skräpsamlerskan Ashamoni i Bangladesh. Hennes historia är ett bra exempel på hur viktiga våra givares pengar är för att förflytta människor ur fattigdom och ge dem en möjlighet att själva förändra sin framtid, säger Conny Sjöberg, insamlingsansvarig på Läkarmissionen, i pressmeddelandet.
Kampanjen ska rulla under juli och augusti. Reklamfilmen går i TV4 och dessutom blir det print och dr.
Arbetsgrupp Jack Russel
Art Director: Mattias Flyborg
Copywriter: Viktor Olsson
Projektledare: Jonas Engstedt
Produktionsledare: Pia-Karin Wennerholm
Originalare: Ulf Arkfeldt, Tina Lindholm
Produktionsbolag
Acne Production
Regi: Popcore, Anders Forsman & Linus Johansson
Producent: Josefin Kollberg
Executive Producer: Pål Åsberg
Fundraising specialist: Maud Randel, Randel AB
Produktionsteam
Dockhus Animation, Plop, Dagljus, Dreamfield, Popcore Spring Studios, Fru Marias Bageri, Röster/Rolf Knutsson, The Chimney Pot, Erik Sohlström, Kent Kääntä, Fredrik Hagström, John Henriksson, Per Ohlsson.