Andreas Johnson affischnamn för Rosa Bandet

Philips har tillsammans med Cancerfonden tagit fram Rosa testet, en kampanj där Andreas Johnson ska få kvinnor att upptäcka bröstcancer tidigare.

Philips är i år huvudsponsor för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Därför går de ut med kampanjen Rosa testet. Testet är utvecklat tillsammans med Cancerfonden och bygger på att lära kvinnor att undersöka sina bröst utifrån tre olika steg: titta, röra och göra.

Testet är framtaget och producerat av Tango sponsring och Minnesota Communication. Talesperson för kampanjen är sångaren Andreas Johnson, som figurerar på affischerna för kampanjen.

– Huvudsyftet var att använda män, familjer påverkas ju också av dessa cancerbesked. Vi sökte någon som var känd, med egen familj, en förebild som vi ville skulle kunna kunde prata om det. Andreas är en familjefar som är engagerad i det här, säger Anders Lindén, vd på Tango sponsring, till dagensmedia.se.

Kampanjen ska gå i både Sverige, Finland, Norge och Danmark, men det är bara i Sverige som kampanjen har fått ett så känt ansikte.

– Det är ju olika, i de andra tre länderna så använder vi oss av anställda på Philips . Budgetar kan ju sätta käppar i hjulet. Sedan har Philips olika sponsornivåer. I Sverige är Philips huvudsponsor, i de andra inte, säger Anders Lindén.

Kampanjen går framför allt i butiker där Philips finns, men också i print.

Publicerad 2011-09-27 07.04Uppdaterad 2015-12-06 14.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: