Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Anders Ericson: ”Konspirationsteori att medierna tystar ned reklamkritiken”

Publicerad: 30 November 2015, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:19

Torbjörn Tännsjö vill ha ett reklamfritt samhälle – får mothugg av Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Under rubriken "Reklamen är skadlig för samhället och klimatet” går filosofiprofessorn Torbjörn Tännsjö till frontalangrepp på i stort sett all typ av marknadsföring.

Han vill att våra politiker ska undersöka hur svenskarna helt kan förskonas från reklam.

”Går det då att göra sig av med reklamen? Jag vet inte, men det vore en värdig uppgift för en offentlig utredning att försöka utreda om så är fallet, och hur det i så fall bäst skulle ske”, skriver Torbjörn Tännsjö på DN Debatt.

Han menade också att ”radikal kritik” av reklamen lyser med sin frånvaro eftersom medierna är beroende av intäkterna som reklamen ger.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, är – inte helt oväntat – mycket kritisk till Torbjörn Tännsjös utspel.

– Han kommer med flera märkliga påståenden och en konspirationsteori om att medierna tystar ned reklamkritiken för att de är beroende av reklamintäkter. De flesta människor förstår att reklamen är av godo och ett kitt som behövs i vårt samhälle, säger Anders Ericson till Dagens Media.

Hur menar du att reklamen är av godo?

– De flesta vill, till skillnad från Torbjörn, inte bara ha statskontrollerade medier. Metro som du läser i tunnelbanan och TV4 finansieras ju av reklam till exempel. Även tunnelbanebiljetten blir lite billigare på grund av reklamen.

Anders Ericson är också kritisk mot att Torbjörn Tännsjö presenteras som professor, medan hans engagemang för Vänsterpartiet inte nämns i debattartikeln eller dess presentation.

– Detta är en ideologisk ståndpunkt. Man kan läsa mellan raderna att han ser ned på kommersiella medier och förespråkar statskontrollerade dito. Det är märkligt att han döljer sig under sin akademiska titel och inte skriver ut att han är med i Vänsterpartiet.

– Han bör kliva ut ur sin bubbla.

Vad tycker du om att DN Debatt ger utrymme åt denna åsikt?

– Jag är för yttrandefrihet, jag tycker att det är kul och bra.

Torbjörn Tännsjö uppger själv att han är medlem i Vänsterpartiet, men att han inte har några uppdrag för paritet (med undantag för att han spelar i dess blåsorkester). Han inser att hans förslag om ett reklamfritt land skulle slå undan benen för en stor del av landets medier.

– Jag är beredd att se på medier som en kollektiv nyttighet, som man får finansiera via ett neutralt stöd på skattsedeln, säger Torbjörn Tännsjö till Dagens Media.

Reklamen i Sverige omsätter enligt IRM omkring 67 miljarder kronor. Torbjörn Tännsjös förslag skulle leda till att dessa pengar, 1,7 procent av Sveriges BNP, utraderades tillsammans med ett stort antal arbetstillfällen.

Själv ser Torbjörn Tännsjö inte att reklamen kan legitimeras av de arbetstillfällen som skapas.

– Det blir en nästan pervers funktion, att du har en verksamhet som är till för utövarna. Tänk om man skulle tänka så kring sjukvården, att den finns till för dem som jobbar där. Man får pröva omställningar av olika slag.

Vad skulle det kosta att ersätta alla medier som är beroende av reklam med statsfinansierade medier?

– Jag har ingen aning. Det ligger långt bortom min kompetens att bedöma. Det jag skriver är att jag vill ha en utredning om det här. Men tänker man naivt på det skulle vi kunna ha ett samhälle utan reklam.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.