Gå direkt till textinnehållet

Amnestys kampanj stoppas i Washingtons tunnelbana

Kampanjen i Stockholms tunnelbana.

En kontroversiell reklampolicy stoppar Amnestys kampanj i Washingtons tunnelbana. "Att stå upp för mänskliga rättigheter är inte att ta politisk ställning", säger Joanna Backman, kommunikatör på Amnesty Sverige.

Det var i december som Amnesty lanserade kampanjen "Swiiiissh" i syfte att "skapa motvind för världens översittare".

Kampanjen gick i Stockholms tunnelbana under julen och vill visa på den hatfulla retorik som används av världens globala ledare, och i annonserna syns bland annat USA:s president Donald Trump och Nordkoreas diktator Kim Jong-Un.

Planen var att lansera kampanjen i USA och sätta upp annonserna i Washingtons tunnelbana inför lanseringen av Amnestys årsrapport om mänskliga rättigheter.

Men nu har kampanjen stött på patrull, då affischerna helt och hållet stoppats i Washingtons tunnelbana.

Där finns nämligen sedan 2015 en kontroversiell policy, som förbjuder reklam som har som "avsikt att påverka allmänheten i en fråga där det finns varierande åsikter" och reklam som har som "avsikt att påverka den allmänna opinionen". Dessa två regler menar man att Amnestys kampanj bryter mot.

Policyn har enligt Washington Post nyligen även satt stopp för en kampanj som syftade till att sätta ljus på kränkningar av mänskliga rättigheter i Egypten.

I ett officiellt uttalande säger Amnesty International att man anser att reklampolicyn är för strikt.

– Det vi menar från Amnestys håll är att den här kampanjen inte handlar om att ta politisk ställning. Det handlar om att kritisera regimer för deras handlingar. Så länge ledare kränker mänskliga rättigheter så kommer vi att kritisera dem. Att stå upp för mänskliga rättigheter är inte att ta politisk ställning, säger Joanna Backman, kommunikatör på Amnesty Sverige, till Dagens Media.

I Amnestys årliga rapport som redovisar läget för mänskliga rättigheter i olika länder världen över, varnade organisationen i förra årets upplaga för att allt fler politiska ledare börjat använda sig av en hatfull retorik.

– När så många ledare gör det, oroar vi oss över riskerna att retoriken blir till politik. Nu är det visserligen inte ett politiskt beslut att ta ner annonsen, men man kan reflektera över hur mycket tunnelbanan i Washington har påverkats av den retorik som politikerna står för, fortsätter Joanna Backman.

Hon berättar att man från svenskt håll har fått mycket positiva reaktioner på kampanjen. Om man kommer kunna lansera den i USA över huvud taget är ännu oklart.

– Vi jobbar på det, men vet ännu inte hur det blir. Men frågan är om kampanjen inte har fått ännu mer uppmärksamhet över att ha blivit förbjuden än vad den hade fått annars, i och med att det här har blivit omskrivet i internationella medier.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Reform Act.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-23 13.44Uppdaterad 2018-02-23 13.59

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: