Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Amnesty om Zlatans tatueringar: "Svårt att tro att de inte har inspirerats av oss"

Publicerad: 18 Februari 2015, 13:28
Uppdaterad: 23 Juni 2016, 11:42

UPPDATERAD. Forsman & Bodenfors och Zlatans hyllade reklamfilm för FN har stora likheter med en Amnesty-kampanj från 2013. Fredrik Jansson på F&B säger att de inte sett Amnestys film tidigare.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovicForsman BodenforsAmnesty

Under lördagens PSG-match mot Caen på Parc des Princes tog fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic av sig sin tröja efter att ha gjort mål.

Fotbollsstjärnan hade ett 50-tal namntatueringar som ingen tidigare sett på hans kropp.

På söndagen avslöjade fotbollsspelaren att namnen symboliserade svältande människor världen över och att syftet med pr-tricket var att skapa uppmärksamhet för United Nations World Food Programme.

Bakom kampanjen står reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Kampanjen har hyllats världen över, men nu visar det sig att en mycket snarlik kampanj redan gjorts i Portugal för Amnesty.

Elisabeth Löfgren är pressekreterare för Amnesty i Sverige och hon berättar att organisationens reklamfilm gick 2013 och att den även har prisats. Det är byrån McCann som ligger bakom Amnestys film.

– Byrån som gjort den portugisiska kampanjen har sett Zlatan-filmen och har också reagerat på likheten. Varken vi eller dem kommer dock att vidta några rättsliga åtgärder.

En av skillnaderna mellan kampanjerna är att Amnestys kampanj inte handlar om hunger. Amnestys film syftar istället till att få fler brevskrivare till organisationens olika kampanjer.

– Efter att ha sett båda filmerna är det svårt att tro att Forsman & Bodenfors inte har inspirerats av vår film, säger hon och fortsätter:

– Men jag tycker även att Zlatan för fram ett starkt och viktigt budskap.

Fredrik Jansson, creative senior partner på Forsman & Bodenfors, säger till Dagens Media att reklambyrån inte har inspirerats av Amnestys film.

– Jag förstår att ni ställer frågan. Amnestys film innehåller ju också en kille som springer omkring, tar av sig tröjan och visar sig ha namn på kroppen, så på ytan är det ju väldigt likt. Men tittar man bortom ytan så befinner sig idéerna på olika planeter, säger han och fortsätter:

– Den största och mest uppenbara skillnaden är ju att vår kampanj inte över huvud taget är en film. Vår kampanj skedde live på Parc des Princes den 14 februari. Zlatan drog av sig tröjan inför världens alla tv-kameror och tv-tittare och startade en massiv våg av spekulationer kring hans tatueringar.

Fredrik Jansson säger att  filmen är för alla som inte kunde närvara på presskonferensen. 

Har ni sett Amnestys film tidigare?

– Nej. Sedan world wide webben kom in i våra liv är det omöjligt att ens låta sig inspireras av någonting utan att någon hittar referensen och påpekar det, så jag skulle bli väldigt förvånad om någon kreatör på jorden medvetet snor andras idéer.

Är det inte känsligt att göra en så snarlik kampanj?

– Vi skulle aldrig medvetet göra en kampanj som liknar något annat. Som jag sa innan så blir man alltid upptäckt. Alltid, säger han och fortsätter:

– Bara att vi har den här diskussionen nu riskerar att förstöra våra relationer med kunder och alla chanser att vi kan använda denna kampanj som ett stolt case i framtiden. Så att medvetet göra något snarlikt vore bara otroligt idiotiskt, säger han.

 

Tycker du att filmerna är lika? Döm själv.

 

Och här är Amnestys film:

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.