Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Alonnika ska bo i ett köpcentrum – i två veckor

Publicerad: 11 december 2017, 15:57
Uppdaterad: 12 december 2017, 08:26

Tanken med kampanjen är att visa upp ett köpcentrum med fokus på mer än bara shopping.


Ämnen i artikeln:

Dear Friends

Under två veckor ska Alonnika bo i Göteborgs störtska köpcentrum "Frölunda Torg". Bakom julkampanjen som heter "Det stora julexperimentet" står reklambyrån Dear Friends.

– Om man tittar på analyser och den research som har gjorts så är det att köpcentrum måste erbjuda andra saker än bara shopping, med tanke på hur det ser ut med konkurrensen kring e-handel. Frölunda Torg erbjuder inte bara shopping, utan massa runt omkring. Och då ville vi visa allting som kan hända i köpcentrumet kring julen, säger Anders Kåpe, strategisk projektledare på Dear Friends, till Dagens Media.

För att illustrera händelserna kommer nu Alonnika bo i ett eget hus som byggts upp inne i köpcentrumet. Hon kommer även att dokumentera sina upplevelser på sociala medier.

– Det är allt från butiker, besökare, lussetåg och massa julgrejer. Det handlar om att visa utbudet på Frölunda Torg. Tanken är att besökarna ska kunna interagera med Alonnika både live och i sociala medier. Det kommer bli väldigt många spontana och spännande möten.

Varje dag kommer Alonnika ha ett visst antal uppdrag. Det kan handla om att testa en restaurang, hjälpa en besökare med att handla julklappar, eller testa tröjor för att se vilken som passar svärfar bäst. När centrumet har stängt är Alonnika kvar i huset som står inne i den stora centralhallen.

– Man kan se in i halva huset och sen är halva huset hennes egna där hon sover. Det är ju inget big brother-experiment där hon sitter inlåst, utan ska vara ute och träffa människor i köpcentrumet.

Varför valde ni just Alonnika till experimentet?

– Hon har varit hos oss som praktikant och vi vet hur spontan och bra hon är på att ta olika människor. Personen vi sökte skulle vara sponta, rätt ålder och kunna prata med barn och föräldrar på ett bra sätt.

I fredags landade Alonnika med planet i Sverige efter en utlandsresa. På söndagen hade hon stationerat sig på "Frölunda Torg".

– Första natten sa hon var lite läskig. Upplysta skyltdockor på natten är en skrämmande upplevelse.

Här kan ni bland annat följa Alonnikas experiment.

Uppdragsgivare:

Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg

Arbetsgrupp Dear Friends:

Anders Kåpe, strategisk projektledare

Agnes Edin, copywriter

Sandra Bohlin, AD

Mia Forsberg, Katarina Amnéus, operativ projektledare 

Calle Österberg, CD

Therés Samulesson, AD-assistent

Simon Wilms, motion graphic designer 

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Dear Friends

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.