Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Allt om Stockholm visar vägen

Publicerad: 20 Maj 2013, 13:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Alltomstockholm.se har snabbt fördubblat antalet besökare. Sajtchefen Klas Lindberg berättar om kampanjen som stärkt det misshandlade varumärket.


Ämnen i artikeln:

Allt om stockholmSvenssonAftonbladet

Förra veckan gick Aftonbladets alltomstockholm.se ut i den största kampanjen för sajten någonsin. Kampanjen bygger på att alltomstockholm är extremt lokala och har en enorm kunskap om Stockholm. 

– Vi vill visa att vi har superkoll på Stockholm. Vill man göra något roligt i Stockholm ska man kolla med oss innan man ger sig ut, då får man rätt guidning och man eliminerar risken att något går fel, säger Klas Lindberg, sajtchef på alltomstockholm.se, till Dagens Media.

Kampanjen, som är framtagen tillsammans med reklambyrån Svensson, inleddes med stortavlor utomhus. Den består av åtta allmänna budskap av typen ”här händer ingenting” och ett 30-tal platsspecifika budskap av typen "här ligger en bra restaurang".

– Tanken är att man ska få en direkt relation till det man ser och till den plats man befinner sig på. De platsspecifika affischerna pekar på något som finns i den omedelbara närheten, säger Klas Lindberg.

I torsdags började även radiospottar för alltomstockholm.se att rulla i samtliga SBS-kanaler (lyssna på spottarna ovan). Radiospottarna har ett annat manér än reklamaffischerna men förmedlar samma budskap som affischerna.

– Radiospottarna bygger på ett slags efterlystsnack för att skapa spänning. I spottarna möter vi personer som är ute på stan för att hitta på något kul, men det går inte som planerat eftersom att de inte har kollat med alltomstockholm först. Budskapet är att alltid dubbelkolla med alltomstockholm innan man ger sig ut på stan, säger Klas Lindberg.

Kampanjen och den nya sajten har redan gett resultat, både när det gäller annonsförsäljning och trafiktillströmning. Vissa veckor har antalet besökare mer än fördubblats och kommit upp i fler än 400 000.

– Vi klättrar sakta med säkert uppåt, den största ökningen ser vi i mobilen. Vi har satsat hårt på mobilversionen av sajten och där igenom är det allt fler som upptäcker oss. De som vänder sig till alltomstockholm vill ha snabb guidning och därför är en mobilsajt helt rätt, säger Klas Lindberg.

Efter ökningen utvecklas nu en mobilapp för att användarna ska få en ännu bättre tjänst i mobilen. Förhoppningsvis lanseras appen innan sommaren, men det är dock inget som Klas Lindberg vågar lova.

– Genom appens funktionalitet hoppas vi kunna hjälpa våra användare att ännu snabbare hitta det som de letar efter. Vi är precis i uppstarten så vi vågar inte säga när den är färdigutvecklad.

Arbetsgrupper:

Allt om Stockholm:

Charlotta Nyqvist, projektledare

Klas Lindberg, produktägare

Pär Ekroth, reklamchef

Svensson:

Yvonne Pils, projektledare

Ewa Staël von Holstein, produktionsledare

Daniel Granqvist, ad

Tomas Carrfors, copywriter

Jonas Sahlström, original

Bo Lundberg, illustratör  

Produktionsbolag, Flickorna Larsson

Patrik Larsson, regissör

Frida Wickberg


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.