Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Allt mer alkoholreklam i Sverige

Publicerad: 27 Januari 2015, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Investeringarna i reklam för alkohol har fördubblats på fem år visar en färsk rapport från IQ.


Ämnen i artikeln:

IQ

Investeringarna i alkoholreklam fortsätter öka. 2014 uppgick summan till 1 376 miljoner kronor i Sverige. Om man jämför med till exempel 2010 är det en fördubbling, då det rörde sig om 659 miljoner kronor. År 2013 var investeringarna 1 073 miljoner kronor. Det visar en färsk rapport från IQ, som bygger på material från Sifo reklammätningar. Siffrorna avser bruttopriser och speglar inte eventuella rabatter.

Magnus Jägerskog är vd för IQ, Systembolagets dotterbolag som jobbar för att sprida medvetenhet om riskerna med alkohol. Utöver sitt uppdrag på IQ har han suttit med som expert i en statlig utredning som bland annat tittat på alkoholreklam och som publicerades 2013. Magnus Jägerskog berättar att IQ har följt spridningen av alkoholreklam sedan år 2009.

– Det är intressant att följa reklamutvecklingen. Hur mycket vi dricker påverkas mycket av attityden gentemot alkohol och alkoholvanor. Och reklam är en faktor som påverkar, säger han till Dagens Media.

Går det att se ett samband mellan ökade investeringar i alkoholreklam och ökad alkoholkonsumtion?

– Nej, inte direkt. Men mer reklam bidrar till en ökad normalisering av drickande och det i sig kan leda till att drickandet ökar. Det är också så WHO rekommenderar reglering av alkoholreklam som ett effektivt och enkelt sätt att minska drickande, säger han.

Konsumentverket är i full gång med att ta fram nya riktlinjer för hur regelverket kring alkoholreklam ska tolkas. Det tycker Magnus Jägerskog är positivt, eftersom många unga nås av reklam genom nya kanaler.

– Det är bra att se över det här eftersom medielandskapet har förändrats så mycket och det är viktigt att följa med i tiden, säger han.

LÄS ÄVEN:

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IQ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev