Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Alliansfritt Sverige: "Det är sorgligt"

Publicerad: 26 September 2012, 05:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:10

Alliansfritt Sverige reagerar starkt mot att Centerpartiet tackar bloggen för den uppmärksamhet de har skapat åt partiet.


Ämnen i artikeln:

Centerpartiet

Som dagensmedia.se tidigare har berättat har Centerpartiet gått ut och tackat Alliansfritt Sverige för den uppmärksamhet de har skapat när de har kritiserat partiets tjänst "Budskapsbyggaren".

Robin Zachari är redaktör på bloggen Alliansfritt Sverige och han reagerar starkt på att Centerpartiet tackar bloggen.

– I grund och botten är detta ett rop på hjälp. Att de uppmärksammar oss tyder på att de är en rörelse som vi anser är drabbade av Studio Total-sjukan. De verkar tro att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Det känns konstigt att ett regeringsparti tackar en regeringskritisk blogg för att man påpekar ett stort misslyckande. Centerpartiet är ensamma i bilden av att detta är en succé.

Per Ankersjö är ordförande för Centerpartiets idéprogramsgrupp. Han säger att det enda negativa med tjänsten är att vissa påståenden som har varit kränkande har sluppit igenom, i övrigt ser han tjänsten som en framgång.

– Tomma tunnor skramlar mest.  Det är klart att Alliansfritt Sverige har gått våra ärenden genom se till vi fått 4000 besök. De känner nog att de har gjort bort sig själva, säger han till dagensmedia.se.

Han anser inte heller att det är konstigt att Centerpartiet tackar Alliansfritt Sverige för framgångarna.

– Det var ju Alliansfritt Sverige som startade det hela. Vi hade haft Budskapsbyggaren ute sedan i juli, men det var när Alliansfritt Sverige skapade en tävling baserad på tjänsten som den fick många användare, säger han.

Anser ni, som Robin Zachari säger, att all uppmärksamhet är positiv uppmärksamhet?

– Det finns en tendens att diskutera pr-relaterade frågor istället för politiska frågor. Vi som arbetar med idéprogrammet har ett syfte som är mer långsiktigt än nästa opinionsundersökning.

Robin Zachari ser "Budskapsbyggaren" som ett försök bland många att skapa uppmärksamhet och få in nya uppslag till idéprogrammet.

– Jag tror att de flesta hör detta som ett rop på hjälp och att de säger att de inte vet vad de gör. Det är sorgligt att de försöker få det att framstå som om det var denna uppmärksamhet de ville åt hela tiden. Frågan är om Centerpartiet har glömt hur det känns att få bra uppmärksamhet, säger han.

Hur har er blogg påverkats av allt detta?

– Det har börjat snurra på Facebook och Twitter, så det får vi tacka för. Tack så mycket Centern.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Centerpartiet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev