Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 25 november 2013, 06:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:55
I sin senaste kampanj fokuserar IQ på svenskarnas tjat kring alkohol. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.
Åtta av tio svenskar upplever att det finns en förväntan på att man ska dricka alkohol i sociala sammanhang.
Sex av tio har också upplevt att någon försökt övertala dem att dricka alkohol eller att dricka mer än vad de tänkt.
Det framgår av en undersökning som Sifo och IQ genomfört. Det är också utgångspunkten i IQ:s nya kampanj.
– Undersökningen visar att det tjatas mycket på människor för att få dem att dricka alkohol. För oss är det viktigt att lyfta frågan varför det är så, handlar alkoholtjat egentligen mer om den som tjatar än den man tjatar på?, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog i ett pressmeddelande.
Se den nya reklamfilmen nedan:
<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/JQI8qMSc7UY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: IQ
Uppdragsgivare: Christina Luttropp-Voquer, Magnus Jägerskog
Projektledare: Maria Bergkvist
Produktionsledare: Helena Lignell
Art Director: Ted Mellström
Copywriter: Jacob Nelson
Formgivare: Ellinor Bjarnolf
Byråproducent: Magnus Kennhed
Produktionsbolag: Hobby Film
Regissör: Jens Jonsson
Exekutiv producent: Calle Isberg
Producent: Christian Rehnfors
Postproduktion: Joakim Pietras (Offline), Henri Pulla (Online) Johan Isaksson (Ljud)
Fotograf: Askild Vik Edvardsen
Mediebyrå: Carat
Dante Thomsen