Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Alkoholtjat i IQ:s nya reklamkampanj

Publicerad: 25 November 2013, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

I sin senaste kampanj fokuserar IQ på svenskarnas tjat kring alkohol. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

IQForsman BodenforsCarat

Åtta av tio svenskar upplever att det finns en förväntan på att man ska dricka alkohol i sociala sammanhang.

Sex av tio har också upplevt att någon försökt övertala dem att dricka alkohol eller att dricka mer än vad de tänkt.

Det framgår av en undersökning som Sifo och IQ genomfört. Det är också utgångspunkten i IQ:s nya kampanj.

– Undersökningen visar att det tjatas mycket på människor för att få dem att dricka alkohol. För oss är det viktigt att lyfta frågan varför det är så, handlar alkoholtjat egentligen mer om den som tjatar än den man tjatar på?, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog i ett pressmeddelande.

Se den nya reklamfilmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/JQI8qMSc7UY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: IQ

Uppdragsgivare: Christina Luttropp-Voquer, Magnus Jägerskog

Projektledare: Maria Bergkvist

Produktionsledare: Helena Lignell

Art Director: Ted Mellström

Copywriter: Jacob Nelson

Formgivare: Ellinor Bjarnolf

Byråproducent: Magnus Kennhed

Produktionsbolag: Hobby Film

Regissör: Jens Jonsson

Exekutiv producent: Calle Isberg

Producent: Christian Rehnfors

Postproduktion: Joakim Pietras (Offline), Henri Pulla (Online) Johan Isaksson (Ljud)

Fotograf: Askild Vik Edvardsen

Mediebyrå: Carat

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

IQForsman BodenforsCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev