Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Aladdin byter manér

Publicerad: 18 November 2010, 04:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Efter ”Rädda julen” lanserar nu Aladdin manéret pralintaktik i nya julkampanjen. Se reklamfilmen på dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Kraft FoodsOgilvyStarcomPrime

Förra årets Aladdin-kampanj blev mycket uppmärksammad och har vunnit en rad reklampriser. Kampanjen engagerade 400 000 konsumenter som var med och röstade på sin favoritpralin. Det landade i att ägglikören nu byts ut mot en pralin med jordgubbscréme.

– Vi har kört konceptet med det undre lagret ett antal år nu och kände att förra året var ett slags klimax. Aladdin är mycket mer är så och i år vill vi skapa engagemang kring en annan ritual, säger Gisela Jacobsson, marknadschef  för bland annat Aladdin på Kraft Foods.

”Rädda julen” baserades bland annat på en konsumentundersökning som genomfördes 2009. Den ligger även till grund för årets kampanj ”Pralintaktik”.

Kampanjen bygger på insikten att folk inte gärna bjuder med sig av sin favoritpralin och att det finns en mängd olika taktiker för att få just sin favorit.

Tre nya reklamfilmer ska rulla i tv. Dessutom har ytterligare åtta filmer tagits fram som ska visas på Aladdins Facebook-sida. Där får folk rösta på sin favoritfilm, som sedan kommer att sändas i tv 23 december.

Hur ska ni toppa ”Rädda julen”?

– Det blir jättesvårt. Vi vill att den här kampanjen ska leva sitt eget liv. Vi vet att pralinerna engagerar och vi är övertygade om att den här kampanjen också kommer att engagera.

Hur många röstande hoppas ni på?

– Jag vore lycklig om 100 000 konsumenter röstade.

Kampanjen är framtagen av Ogilvy och Prime. Mediebyrå är Starcom.

Pralintaktik

Offensiv – Strunta i etik och artighet, pralinen du vill ha är din

Hot – Hitta din motspelares ömma tå

Skenmanöver – Flytta fokus från asken

Auktoritet – Ta kommando över asken

Förväxling – Gör din motspelare osäker på vilken pralin som är vilken

List – Utnyttja din motspelares förutfattade mening om dig

Bluff – Vita lögner är goda lögner

Planering – Beräkna händelseförloppet och ligg steget före

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.