Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Akademibokhandeln säkrar återväxten

Publicerad: 15 Augusti 2011, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Akademibokhandeln lanserar Läsborgarmärket för att motivera barn att läsa mer böcker. "Många föräldrar är frustrerade", säger Lovisa Sandberf på Akademibokhandeln.


Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

Läsborgarmärket, som delas ut till barn när de har läst ett visst antal böcker, är del av en stor satsning på att få barn och unga att läsa mer.

– Vi ser alarmerande rapporter om att barns läsning blir sämre, säger Akademins marknadschef Cecilia Helsing.

Läsborgarmärket delas ut i tre olika färger beroende av hur många böcker barnet läser. Märket lanseras i Akademibokhandelns butiker och med en mediekampanj signerad Catt & Co.

– Som största bokhandelskedja har vi ett ansvar för att säkra återväxten av nya bokläsare. Vi kommer att göra mycket under hela året och en bit in på nästa år för att öka barns intresse för läsning, säger Lovisa Sandberg, informatör på Akademibokhandeln, till dagensmedia.se.

Utöver Läsborgarmärket satsar bokkedjan stort på barns läsning under Bok- och biblioteksmässan i september.

Man har även tagit fram en broschyr med forskningsrön och stöd för hur föräldrar kan gå till väga för att få barnen att vilja börja läsa. Foldern kommer att delas ut i butik och skickas till hushåll.

– Många föräldrar är frustrerade över att det är svårt att få barnen intresserade av läsning, säger Lovisa Sandberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.