Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

AIK:s reklamhån ska lyfta polisnotor på den politiska agendan

Publicerad: 30 Augusti 2013, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Inför morgondagens match mot Gefle gör AIK reklam. Budskapet är en ironisk passning till lagstiftningen som innebär att klubbarna tvingas stå för polisnotan.


Ämnen i artikeln:

HammarbyAIKDjurgården

För en tid sedan meddelade AIK sin publik att de tvingats höja biljettpriserna för att bekosta polisbevakningen under matcherna.

Den nuvarande lagstiftningen innebär att arrangörer som drivs i bolagsform själva bekostar polisbevakning. Detta drabbar förutom fotbollsklubbar som AIK, Djurgården och Hammarby exempelvis festivaler.

– Det här är en fråga som drabbar stora som små idrottsaktiebolag, och inte desto mindre festivalerna. Och ska man tvinga ut höga avgifter för att arrangera musik och idrott är det i förlängningen ett hot mot mötesfriheten. Man skapar ekonomiska trösklar för kulturutövning som i de flesta fall redan går med förlust, säger Thomas Edselius, vd för AIK Fotboll i ett pressmeddelande.

Med annonsen som publiceras i dag hoppas AIK lyfta frågan på den politiska agendan. Flera politiker har redan lyft frågan, däribland Folkpartiets rättspolitiske talesperson Johan Pehrson och Linköpings kommunalråd Paul Lindvall (m).

Joakim Kellner, Public Affairs-chef och politisk analytiker på kommunikationsbyrån Geelmuyden.Kiese tror att polisnotorna kan bli en het potatis inför valet nästa år.

– Det kan mycket väl räcka med att polisnotorna är en högengagerande fråga för 30 000 mittenväljare för att det ska kunna bli direkt avgörande i ett förmodat jämt kommunalval i Stockholms stad.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

HammarbyAIKDjurgården

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev