Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

AIK:s kampanj kapad – av djurgårdare

Publicerad: 10 mars 2014, 12:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Bara timmar efter att AIK:s kampanj "Vi är inte ni" sjösattes kapades hashtagen #inteaik av andra lags fans.


Ämnen i artikeln:

AIK Fotboll

Som Dagens Media tidigare berättat så är hashtaggen #inteaik en del av kampanjen "Vi är inte ni", som AIK lanserade idag.

Men hashtaggen har utsatts för ett kapningsförsök. Just nu är det i synnerhet anhängare till fotbollslaget Djurgården IF som twittrar under #inteaik.

Tweetsen är inte sällan ironiska, hånfulla och många pryds med bilder på djurgårdsframgångar.

"Trodde inte AIK:s kampanjer kunde bli mer pinsamma... Jag hade fel!" skriver en djurgårdssupporter under hashtaggen.

Simon Strand, projektledare och kreatör för kampanjen, är inte allt för bekymrad när Dagens Media når honom.

– Det hade man väl kunnat räkna ut. Det är ju så det fungerar med hashtags kring omstridda ämnen, och detta får anses vara ett sådant, men jag tror inte att det påverkar kampanjen alls, säger han.

Simon Strand poängterar också att de sociala medierna bara utgör en liten del av kampanjen.

– Hashtaggen på Twitter är en ganska sekundär grej, och hela upplägget kretsar inte kring den. Jag tror att det kan vara riskabelt att bygga en kampanj kring innehåll som är hashtag-genererat. Har man motståndare så finns ju risken att de vill sänka den.

Han är också skeptisk till att djurgårdssupportrarna klarar av att störa ”Vi är inte ni”-kampanjen i någon större utsträckning.

– Jag vet inte vad de tror att de ska kunna åstadkomma. Man slår nog mest knut på sig själv. Jag kan inte minnas sist de gjorde något bra i kampanjeväg. Det här beteendet förstärker nog bara det jag var inne på tidigare, att vi är en större klubb än vad de är. De är alltför få och alltför svagbegåvade för att lyckas "ta över" vår kampanj på något sätt.

 

LÄS OCKSÅ:

AIK Fotboll döper om motståndarna

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

AIK Fotboll

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News