Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

AIK planerar "hemlig aktion" på Stureplan

Publicerad: 13 Mars 2015, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

AIK vill berätta historien om sina hängivna supportrar i nya kampanjen ”För AIK”.


Ämnen i artikeln:

AIK

”För AIK” är en aktionsdriven kampanj som vill berätta om alla de stora och små saker som klubbens supportrar gör varje dag för att hylla och stötta sitt lag.

Patrik Sundberg är styrelseledamot i Allmänna supporterklubben och talesperson för kampanjen. Han kan inte berätta mycket mer än om kampanjens grundidé ­– allt annat är hemligt.

– Det här är en smyglansering av kampanjen. Den första stora aktionen kommer genomföras på Stureplan den 20 mars klockan 12.30, mer kan jag inte säga, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Folk viger sina liv åt AIK, i stort och smått. Någon tar med barnen och grannen på match och någon sätter upp ett klistermärke i bakrutan på bilen för att göra världen lite vackrare för bilisterna bakom. Det är historien om dem vi vill berätta.

För två år sedan gjorde AIK den uppmärksammade kampanjen ”Paint it black”, där supportrarnas engagemang lyftes.

– Den här kampanjen har likheter med ”Panit it black” eftersom den tar vara på fansens initiativ. Då kom det till exempel ut en barnbok. Det skapades också ett filter till webbläsaren som målad allt svart som vi inte vill se, det vill säga andra lagnamn, säger han och fortsätter:

– Syftet är också att jobba in talesättet ”För AIK”.

Patrik Sundberg är själv kreatör på IUM, men även andra från reklambranschen finns med i initiativet "För AIK". Till exempel Johan Helander, kreatör på Familjen Pangea, Viktor Bolin från Volontaire och Mikael Ståhl och Kalle Garmark från Le Bureau. Filmproduktionsbolaget Team Tony jobbar också med projektet.

LÄS ÄVEN:

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AIK

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev