Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

AIK Fotboll döper om motståndarna

Publicerad: 10 mars 2014, 12:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

I kampanjen "Vi är inte ni" vill fotbollsklubben förmedla vilka två lag som enligt dem spelar i Fotbollsallsvenskan – AIK och "inte AIK".


Inför premiären den 31 mars på Friends Arena står det "AIK – Inte AIK" på biljetterna.

Med kampanjen, där bland annat Ola Rapace medverkar som berättarröst i en film, vill fotbollsklubben tydliggöra skillnaderna mellan AIK och andra svenska fotbollslag.

– Vi hade en lyckad kampanj i fjol och den vill vi överträffa nu. Alla mätningar visar, vilket fotbollsintresserade vet om, att AIK är den mest bevakade tillika mest avskydda klubben. Dessutom är AIK den klubb med mest supportrar, så det finns givetvis en naturlig konflikt som vi vill dramatisera, säger Simon Strand, projektledare och kreatör, till Dagens Media.

Ytterligare ett mål med kampanjen är att sälja 17 500 årskort, och därmed slå det nordiska rekordet, 14 388 kort, som sedan tidigare innehas av klubben.

Kampanjen görs i samarbete med bland andra Dennis Phang och Martin Runfors från DDB, Tom Beckman från Prime, Henning Wijkmark från Lowe Brindfors och Elvira Eriksson från Pronto.

SE REKLAMFILMEN NEDAN:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/7w5AJMC-w8g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

LÄS OCKSÅ:

AIK:s kampanj kapad - av djurgårdare

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.