Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Åhléns vill stoppa ålderismen

Kläder har ingen åldersgräns. Det är budskapet i Åhléns vårkampanj. "Vi vill inspirera våra kunder att klä sig precis som de vill", säger Åhléns marknadschef Lina Söderqvist.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Mars 2016, 13:10
Uppdaterad: 15 Mars 2016, 13:11

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsForsman Bodenfors

Åhléns har gjort sig kända för att utmana stereotyper med sin reklam och har fått mycket uppmärksamhet för sitt mångfaldsarbete. I tidigare kampanjer har en kvinna med slöja agerat ansikte utåt för varuhuset, liksom en transsexuell modell och världens snabbaste 71-åring.

I vårens kampanj ”Gränslöst – har plagg en åldersgräns?” är det återigen ålder som är i fokus.

– Kampanjen handlar om relationen mellan klädstil och ålder och det finns oskrivna regler hur man bör klä sig vid vissa åldrar och hur man ska klä sig med värdighet när man passerat en viss ålder, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, till Dagens Media.

– Det är lätt att man går fel och utsätts för påhopp från människor för att man vågat bryta oskrivna regler.

Hon nämner som exempel skådespelerskan Susan Sarandon som fick kritik för att hon hade en djup urringning på en gala.

– Det tyckte folk var jättehemskt. Trots att det fanns de outfits som var betydligt mer utmanande, med enda skillnaden att de satt på yngre kvinnor.

Som en del i kampanjen har Åhléns, tillsammans med modeprofessorn Philip Warkander, gjort en undersökning om stil, identitet och ålder. Den visar att många svenskar upplever att klädesplagg har en viss åldersgräns och känner att de måste följa vissa regler. Exempelvis anses slitna jeans ha en åldersgräns på 33 år och efter att man fyllt 26 år är magtröja inte okej.

Det vill Åhléns ändra på. Kampanjen, som tagits fram av Forsman & Bodenfors, visar människor i olika åldrar i kläder som de kanske inte skulle bära om åldersgränser fått råda.

– Vi tycker att alla ska klä sig som de vill och utrycka sin personliga ientitet som man vill och strunta i uppdiktade åldersgränser. Vi vill jobba mot normer och osynliga regler, säger Lina Söderqvist.

Vårkampanjen kommer att synas i Åhléns egna kanaler: åhlens.se, Instagram, Facebook, Pinterest och i varuhusen och även i reklamfilm på tv och bio, liksom utomhus, print och digitalt. Undersökningen kommer att användas i pr-syfte.

– Vi vill inspirera våra kunder att klä sig precis som de vill, men vi vill också tala om att de plagg du behöver för att göra det finns på Åhléns.

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.